Stoepplanten wedstrijd

De Hortus botanicus te Leiden heeft een nieuwe website gemaakt over stoepplantjes.
We lopen er vaak langs of zelfs overheen zonder er aandacht aan te schenken: planten tussen de tegels, langs een stoepband of in een boomspiegel.
Doordat gemeenten meer ecologisch beheren krijgen planten meer kans om zich tussen tegels te vestigen.

De Hortus schrijft op de website:

“Stoepplantjes zijn belangrijk
In een stad van alleen maar steen, zonder groen, wordt het in de zomer erg heet. Regenwater kan niet goed weglopen en insecten vinden er weinig te eten. Het is fijn als mensen tuinen maken maar de wilde plantjes, die vanzelf in de stad groeien, zijn minstens even belangrijk voor de afkoeling en de biodiversiteit. Jammer genoeg vinden de meeste mensen het erg slordig staan, al dat ‘onkruid’ dat zomaar vanzelf groeit.

Soms staan die wilde plantjes in de weg, maar vaak niet. Dan is het fijn als ze blijven staan.
Als mensen meer van plantjes weten en ze beter bekijken gaan ze ze leuk vinden, denken de mensen van de Hortus. En dan mag er vast meer blijven groeien.
Maar – wat groeit er eigenlijk, is het waar dat daar allerlei beestjes van leven, kunnen die stoepplantjes goed tegen het veranderende klimaat? Heel veel vragen waar jij bij kunt helpen!
Om te beginnen, hebben alle mensen samen heel veel ogen, en die kunnen samen goed kijken welke planten waar staan. Als iedereen z’n kleine stukje onderzoekt, weten we al gauw van de hele stad en misschien wel van het hele land welke plantjes waar groeien.”

Via hun website kun je veel informatie vinden over stoepplanten en ook een poster downloaden.

Wij vinden het een leuk initiatief en willen stoepplanten onder de aandacht brengen door een wedstrijd in onze online community te starten. Zo leren mensen dat sommige stoepplanten ook belangrijk zijn voor bijen.

Doe mee met de wedstrijd: fotografeer een voedselplant voor bijen op de stoep (met de naam erbij geschreven.)

Let op, lang niet alle stoepplanten zijn voedselplanten voor bijen. Je kunt alleen winnen als je EN een voedselplant voor bijen fotografeert EN  de juiste naam van de plant (met krijt) op de tegel erbij hebt geschreven.

Plaats je foto in onze online community in het thema: Stoepplanten wedstrijd voor 30 juni 2020.

Let op: je hebt alleen toegang tot de community als een lidmaatschap hebt op onze online cursussen en community.
Heb je die niet dan kun je voor éénmalig 1 euro een gratis lidmaatschap afsluiten. Hiermee krijg je toegang tot deze wedstrijd en de basiscursussen.

Onder de goede inzendingen verloten we de volgende prijzen:

1x Wilde Bijen Parade

1x  Kweektuintje

1x Keukentuintje

Onder foute inzenders verloten we 3x Herkenningskaarten planten voor bijen om de juiste planten te leren herkennen.