Online cursussen en community

Wil je weten wat je kan verwachten als je lid wordt van het Bijen educatiecentrum en welke (online) cursussen er zoal zijn? Lees dan snel verder.

Online cursussen en community

Binnen het Bijen educatiecentrum vind je legio aan online cursussen over uiteenlopende onderwerpen. Je leert over de leefwijze van bijen, hoe je bijen kunt herkennen, wat ze qua voedsel en nestgelegenheid nodig hebben. Je ontvangt maandelijks tips voor een bij-vriendelijke tuin. Er wordt ook informatie verstrekt over de geschiedenis van het bijen houden. Welke voedselproducten je kunt eten dankzij bijen. Ook zijn er cursussen over het fotograferen van bijen en we geven informatie bijenproducten gebruikt in cosmetica.

In totaal zijn er meer dan 40 cursussen en er komen steeds nieuwe onderwerpen bij!

Daarnaast kun je in onze community vragen stellen over bijen. Wil jij ook jouw kennis delen met betrekking tot bijen? Dat zien we graag!

Als lid ontvang je ook onze mailings zodat je als eerste op de hoogte bent van nieuws, recent cursusaanbod of andere activiteiten.

Ons aanbod

Online cursussen over veel bijen gerelateerde onderwerpen

Vragen stellen en informatie delen in onze community

Agenda met activiteiten m.b.t. bijen

Cursuskalender workshops

En nog veel meer!

Een aantal voorbeelden van ons aanbod

Cursus bijen, wespen en zweefvliegen.

Na deze cursus heb je er geen moeite mee om bijen, wespen en zweefvliegen van elkaar te onderscheiden.

We behandelen de overeenkomsten en verschillen zodat je snel kunt zien met welke groep je te maken hebt.

We behandelen de levenswijze van deze groepen zodat je meer inzicht in hun gedrag krijgt. Ook onderwerpen als:  'zijn hoornaars gevaarlijk?' worden behandeld.

Zoals elke cursus is ook deze cursus rijk voorzien van foto's. Om een indruk te krijgen van onze huisstijl raden wij aan om ons gratis E-book: Leefwijze van bijen, het nut van bijen, hoe je bijen kunt helpen en nog veel meer! te lezen.

Cursus voedselplanten voor bijen

Wist je dat vele bijen nectar en stuifmeel verzamelen? En wist je ook dat er bijen zijn die helemaal niets verzamelen en het voedsel vergaren aan andere bijensoorten overlaten? Deze bijen worden koekoeksbijen genoemd.

Weinig mensen weten dat de tonglengte van een bijensoort bepaalt uit welke bloemen ze voedsel kunnen verzamelen. En dit is precies de reden waarom sommige bijensoorten bepaalde bloemen in jouw tuin overslaan. Er zijn erbij die heel kieskeurig zijn en alleen voedsel van één specifieke plant verzamelen. Een mooi voorbeeld is de Gewone Klokjesbij.

Uiteraard geven we in deze cursus ook tips hoe je jouw tuin kan voorzien met planten die bijen waarderen.

Deze cursus is al met een gratis lidmaatschap te downloaden!

Bijen fotografie tips

Ben je soms een beetje jaloers als je van die prachtige bijen foto's ziet?

Na het volgen van deze cursus ben je in staat om mooiere bijen foto's te maken.  Er wordt ook een foto wedstrijd georganiseerd tussen de leden zodat je het geleerde meteen in praktijk kan brengen. Uiteraard met leuke prijzen! Deze cursus is te volgen als je een betalend lidmaatschap afsluit.

Workshops in ons Educatiecentrum

Zelf kun je veel kennis opdoen met de online cursussen. Maar hoe mooi en gezellig is het om een dag een workshop te volgen in ons educatie centrum te Vorden. Hier komt niet alleen de theorie aan bod,  maar je komt ook in aanraking met de praktijk. Sommige workshops zijn zelfs meer doen i.p.v. theorie! Op onze overzichtpagina vind je de agenda van onze workshops. Voor deze workshops vragen we een vergoeding buiten het lidmaatschap om.  VIP leden hebben naast toegang tot alle online cursussen het recht jaarlijks één workshop gratis volgen (lees wel onze voorwaarden).

Gratis E-book

Leefwijze van bijen, het nut van bijen, hoe u bijen kunt helpen en nog veel meer!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en download dit gratis E-book en u krijgt een beeld van de huisstijl van onze online cursussen!