Online cursussen en community

Wil je weten wat je kan verwachten als je lid wordt van het Bijen educatiecentrum en welke (online) cursussen er zoal zijn? Lees dan snel verder.

Binnen het Bijen educatiecentrum vind je legio aan online cursussen over uiteenlopende onderwerpen. Je leert over de leefwijze van bijen, hoe je bijen kunt herkennen, wat ze qua voedsel en nestgelegenheid nodig hebben. Je ontvangt maandelijks tips voor een bij-vriendelijke tuin. Er wordt ook informatie verstrekt over de geschiedenis van het bijen houden en welke voedselproducten je kunt eten dankzij bijen. Daarnaast zijn er cursussen over het fotograferen van bijen en geven we informatie over welke bijenproducten gebruikt worden in cosmetica.

In totaal zijn er meer dan 40 cursussen en er komen steeds nieuwe onderwerpen bij!

Daarbij kun je in onze community vragen stellen over bijen. Wil jij ook jouw kennis delen met betrekking tot bijen? Dat zien we graag!

Als lid ontvang je tenslotte ook onze mailings, zodat je als eerste op de hoogte bent van nieuws, recent cursusaanbod of andere activiteiten.

Ons aanbod

Online cursussen over veel bijen gerelateerde onderwerpen

Vragen stellen en informatie delen in onze community

En nog veel meer!

Voorbeelden van ons aanbod

Maak je tuin bij-vriendelijk

In deze online cursus leer je de basisbeginselen van je tuin bij-vriendelijk maken. Je leert dat verschillende bijensoorten verschillende soorten bloemen bezoeken en wat daarvan de reden is. Ook ontvang je veel tips over hoe je met de juiste voedselplanten in jouw tuin de verschillende bijensoorten kunt helpen.

Deze cursus valt niet onder het ambassadeurslidmaatschap, maar moet apart worden aangeschaft. Start in januari 2024.

Bed & Breakfast voor bijen Challenge 2024

Droom je van een tuin waarin bijen zich helemaal thuis voelen? Zet die droom nu om in actie! Maak van jouw tuin een paradijs voor onze zoemende vrienden en doe mee aan dé challenge van het jaar.

🌟 Wat kun je verwachten?

• Maak een bijvriendelijke plek en ding mee naar de titel van 'Beste B&B voor Bijen' in jouw provincie.
  • Laat Nederland genieten van jouw creatie: de provinciale winnaars gaan door naar de landelijke ronde, waar heel Nederland via sociale media en onze website kan stemmen.
  • Help onze bijen aan een betere toekomst én maak kans op fantastische prijzen.

Draag bij aan het behoud van de bijen en laat jouw groene vingers zien. Doe mee, tover je tuin om en wie weet wordt jouw tuin binnenkort uitgeroepen tot de mooiste Bed & Breakfast voor bijen van Nederland! 🌸🐝🏆 En maak kans op mooie prijzen!

Korte basiscursus bijen fotografie

In deze cursus geven we je wat basistips m.b.t. het fotograferen van bijen. Het is niet gemakkelijk om bijen te fotograferen omdat ze weinig stilzitten. Daarom geven we in de cursus ook tips t.a.v. het observeren van bijen.

Je krijgt al toegang tot deze cursus met een proeflidmaatschap. Bij het proeflidmaatschap krijg je bovendien ook toegang tot de cursus bijeninformatie algemeen, waarin je leert wat het verschil is tussen een zweefvlieg, wesp en een bij. Je start jouw proeflidmaatschap voor slechts 5 euro!

Cursus bijen, wespen en zweefvliegen

Na deze cursus heb je er geen moeite mee om bijen, wespen en zweefvliegen van elkaar te onderscheiden. We behandelen de overeenkomsten en verschillen zodat je snel kunt zien met welke groep je te maken hebt. Door te kijken naar de levenswijze van deze groepen krijg je meer inzicht in hun gedrag. Ook onderwerpen als:  'zijn hoornaars gevaarlijk?' komen aan bod. En natuurlijk is ook deze cursus, net als elke andere, rijkelijk voorzien van foto's.

Om een indruk te krijgen van onze huisstijl raden wij aan om ons gratis E-book: Leefwijze van bijen, het nut van bijen, hoe je bijen kunt helpen en nog veel meer! te lezen.

Cursus voedselplanten voor bijen

Wist je dat vele bijen nectar en stuifmeel verzamelen? En wist je ook dat er bijen zijn die helemaal niets verzamelen en het voedsel vergaren aan andere bijensoorten overlaten? Deze bijen worden koekoeksbijen genoemd.

Weinig mensen weten dat de tonglengte van een bijensoort bepaalt uit welke bloemen ze voedsel kunnen verzamelen. En dit is precies de reden waarom sommige bijensoorten bepaalde bloemen in jouw tuin overslaan. Er zijn erbij die heel kieskeurig zijn en alleen voedsel van één specifieke plant verzamelen. Een mooi voorbeeld is de Gewone Klokjesbij.

Uiteraard geven we in deze cursus ook tips hoe je jouw tuin kan voorzien met planten die bijen waarderen. Deze cursus is al met een betaald lidmaatschap te volgen!

Workshops in ons Educatiecentrum

Zelf kun je veel kennis opdoen met de online cursussen. Maar hoe mooi en gezellig is het om een dag een workshop te volgen in ons Educatiecentrum te Vorden . Hier komt niet alleen de theorie aan bod, maar je komt ook in aanraking met de praktijk. Sommige workshops zijn zelfs meer doen i.p.v. theorie!

Op onze overzichtspagina vind je de agenda van onze workshops. Voor deze workshops vragen we een vergoeding buiten het lidmaatschap om.  VIP leden hebben naast toegang tot alle online cursussen het recht jaarlijks één workshop gratis volgen (lees wel onze voorwaarden).

Profiteer nu van ons gratis aanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Bijenstichting en ontvang het laatste nieuws! Download ook het gratis e-book waarin je kan lezen over de leefwijze van bijen, het nut van bijen, hoe je bijen kan helpen en nog veel meer!