Veelgestelde vragen

Vriendelijk verzoek: lees eerst de informatie op deze pagina voordat je een mail stuurt of belt met vragen over bijen, bijenzwermen, hommelnesten enzovoort. Onze capaciteit is beperkt om alle vragen persoonlijk te beantwoorden. Vaak kunt op deze pagina al het antwoord op uw vraag vinden.

Wij bieden geen hulp bij honingbijen zwermen

Wij richten ons voornamelijk op wilde bijen. Heeft u een bijenzwerm of volk in uw tuin neem dan contact op met de Nederlandse Bijenhoudersvereniging. Klik op de kaart op hun website en zoek contact gegevens op van een afdeling bij u in de buurt.

Vragen over bijen

Zijn hommels ook bijen?

Ja. Hommels zijn een bijensoort, net zoals bijvoorbeeld zandbijen of zijdebijen. Het zijn wilde bijen, maar niet solitair: ze vormen een kolonie die in het najaar weer sterft.

Maken alle bijen honing?

Nee, alleen honingbijen maken honing. In Nederland komt maar één soort honingbij voor. De andere 359 bijensoorten zijn wilde bijen. Zij maken géén honing.

Leven alle bijen in een kolonie?

Nee. Alleen honingbijen en hommels leven in een kolonie. Honingbijen overwinteren met de kolonie. Een hommelkolonie sterft in het najaar; alleen nieuwe koninginnen overleven.
Bij de andere bijen (‘solitaire bijen’) maken de vrouwtjes in hun eentje een nestje met eieren.

Hoe zit het met wilde bijen en solitaire bijen? Zijn er ook niet-wilde bijen?

Honingbijen worden niet tot de wilde bijen gerekend, omdat ze al vele jaren door imkers gehouden worden. Ze krijgen voedsel en onderdak.
De andere bijensoorten in Nederland zijn wilde bijen. Die groep is uit te splitsen in solitaire bijen en hommels. Hommels maken een kolonie en zijn daarom niet solitair, maar wel wild.

Waarom zijn bijen belangrijk?

..

Hoe kan ik bijen helpen?

..

Moet ik bang zijn voor bijen?

Nee! Bijen zijn niet geïnteresseerd in jou of je eten (zie ook Overlast – Steken bijen?). Ze komen alleen op bloemen af. Soms rusten ze even uit op een onhandige plek (je tafel, je been). Geen paniek, het beestje is totaal niet van plan om te steken. Blijf rustig en ze vliegt vanzelf weer weg.
Een bij in het nauw kan wel steken, bijvoorbeeld als je driftig gaat wapperen met je handen of ze komt klem te zitten tussen je arm en lichaam.

Is alleen een bijenhotel genoeg?

Voordat je aan een bijenhotel begint, check eerst of je genoeg voedsel in de buurt hebt. Solitaire bijen moeten hun voedsel binnen enkele honderden meters van hun nest kunnen vinden. Vaak is dit de beperkende factor. Veel hotelbezoekers zijn vroegvliegers, dus heb je vroegbloeiende soorten nodig. Meer weten over geschikte planten? Kijk bij ‘Planten’ (link naar FAQ planten).
Kijk ook of je een geschikte plek heb (zie ‘Waar plaats ik het bijenhotel’).

Ik woon op de 9e verdieping. Heeft een bijenhotel op mijn balkon nut?

Waarschijnlijk niet. Ten eerste houden bijen niet van wind en zullen ze minder snel zo hoog komen. Ten tweede zal voedsel een probleem zijn, tenzij iedereen boven en onder je hun balkon vol heeft staan met geschikte planten voor bijen.
Tot ongeveer de 4e verdieping kun je bezoekers verwachten in je hotel, mits er voldoende te eten is in de buurt.

Waar vind ik een goed bijenhotel?

In onze webshop natuurlijk! Verder vind je in de meest uiteenlopende winkels bijenhotels. Helaas zijn er veel slechte bijenhotels in omloop, met verkeerde afmetingen van rietjes, verkeerd materiaal etc. Let daarop als je ergens anders een bijenhotel wil kopen (zie ook ‘Waar moet ik aan denken als ik zelf een bijenhotel ga maken?’).

Waar plaats ik het bijenhotel?

..

Waar moet ik aan denken als ik zelf een bijenhotel ga maken?

- De rietjes moeten tussen de 3-8 mm zijn. De lengte maakt niet zoveel uit.
- De rietjes moeten aan één kant dicht zijn
- De rietjes moeten glad zijn van binnen, dat vinden bijen fijn. Gebruik dus hard hout. Steen of beton trekt zelden bijen.
- Wil je ook andere soorten bijen aantrekken? Voeg dan stengels toe met zachte merg, zodat ze daarin zelf een gang kunnen boren.

Welke bijen kan ik in mijn bijenhotel verwachten?

...

Hoe krijg ik de ….-bij in mijn tuin?

Wil je graag een specifieke bij in de tuin? Dan wordt het zaak je meer te verdiepen in die bij. Hoe nestelt ze, welke planten heeft ze nodig, en komt de bij überhaupt (veel) voor waar je leeft? Overweeg ambassadeur te worden om toegang te krijgen tot al onze cursussen en ons platform, waarbij je antwoord krijgt op al je vragen. Je steunt hiermee tevens de Bijenstichting.

Ik heb geen bijen in mijn hotel! Hoe kan dat?

Wat jammer! Voldoet je bijenhotel wel aan de eisen zoals hierboven beschreven? Zo ja, dan zou het kunnen liggen aan de omgeving: jouw tuin kan een bijenparadijs zijn, maar als je omgeven bent door beton, is het voedselaanbod nog steeds te weinig voor een solitaire bij. Kijk of je in samenwerking met buren en/of de gemeente meer bloemen in je buurt kun krijgen!

Zijn alle bloemen goed voor bijen?

Nee. Twee zaken zijn enorm belangrijk bij het kiezen van bijenplanten:
- Ze moeten gifvrij zijn
- Ze moeten enkelbloemig zijn
Voldoen je planten hier niet aan, dan zijn ze nutteloos of zelfs schadelijk voor insecten.

Wat is gevuldbloemig en enkelbloemig? Hoe zie ik het verschil?

Gevuldbloemig betekent dat een soort zo is opgekweekt dat de bloemen vol zitten met blaadjes. Vaak zijn de bloemen ook veel groter. Dit is gedaan omdat mensen dat mooi vinden. Helaas kunnen insecten op deze manier niet bij het stuifmeel en de nectar komen, en zijn ze dus nutteloos.
Bij enkelbloemige bloemen zijn stuifmeel en nectar goed bereikbaar. Vaak kun je de meeldraden met het blote oog zien. Wilde planten zijn altijd enkelbloemig.

Waar koop ik gifvrije planten en bollen?

In onze webshop! In het voorjaar bieden wij plantenpakketten aan. Ook kun je bollen bij ons kopen (levering vanaf september!). Als je bij ons koopt steun je meteen de Bijenstichting.

Let op: tuincentra bieden vaak planten aan die gif bevatten, zelfs als ze het aanprijzen als ‘bijenplant’. Wees hier voorzichtig mee. Gelukkig worden in verschillende tuincentra tegenwoordig planten aangeboden van Cruydt-Hoeck en van Hello Garden. Deze planten zijn gegarandeerd gifvrij.

Waar koop ik inheemse planten en zaadjes?

In onze webshop verkopen wij verschillende inheemse zaadjes van Cruydt-Hoeck. In het voorjaar verkopen wij plantenpakketten waar soms ook inheemse soorten in zitten.
Voor enkel inheems aanbod kun je kijiken bij bv. NL Bloeit of De Heliant en inheemse zaadjes bij Cruydt-Hoeck.

Waar kan ik zien of een bepaalde plant belangrijk is voor een bij?

Op www.drachtplanten.nl kun je een plant opzoeken en lezen welke bijen er op vliegen.

Wat zijn goede vroegbloeiende planten?

Vroegbloeiende planten zijn enorm belangrijk voor bijen die als eerste tevoorschijn komen aan het einde van de winter, zoals hommels en metselbijen.
- Bollen zoals Blauw druifje, Bostulp, Wilde kievietsbloem, Wilde hyacint en Krokus
- Gevlekt longkruid (Pulmonaria officinalis)
- Dovenetel (Lamium purpureum)
- Daslook (Allium ursinum)
- Slanke sleutelbloem (Primula elatior)
- Look-zonder-look (Alliaria petiolata)

Steken bijen?

..

Zijn mijten op hommels en solitaire bijen schadelijk?

Mijten van het geslacht Parasitellus gebruiken hommels als transportmiddel om in een hommelnest te komen. De mijten zetten daar hun eitjes af en de larven (nimfen) groeien er op tot zij het laatste larvale stadium bereiken. Alleen in dat stadium verlaten zij het nest. Er zijn meerdere generaties per jaar. De laatste generatie overwintert met een hommelkoningin onder de grond. Zo komen zij het jaar erop met de koningin in een nieuw hommelnest terecht waar hun larven te eten zullen hebben. De larven doen zich tegoed aan het nestafval waardoor het nest schoon blijft. De mijten voeden zich niet met de hommel of met het broed van de hommel. Wel kan het lastig worden te vliegen, paren of een overwinterplek te vinden als er tientallen mijten met haar meeliften.

Is jouw vraag niet beantwoord?

Verzoek: lees eerst de veelgestelde vragen door voordat je een vraag stelt.

Heb je geen antwoord op jouw vraag? Klik dan op onderstaande knop.