Acties van de Bijenstichting

Je kan de bijen in Nederland niet alleen helpen door te doneren. Je kan ook meedoen met de leuke acties van de Bijenstichting. Zo zijn er ieder jaar de Landelijke Zaaidagen en bestaat World Bee Day ook alweer een aantal jaar. Bekijk hieronder alle acties en sluit je aan!

Giving Tuesday actie 1 december 2020

Word jij ook Ambassadeur

Hommel herstelplan fase 1: 2020

De meeste mensen denken dat het goed gaat met de hommels. Ze zien immers hommels door hun tuin vliegen. Echter: van de 29 Nederlandse soorten hommels zijn er 21 in aantal afgenomen. Veel hiervan zijn nu zeldzaam en zes soorten zijn al geheel uit Nederland verdwenen.

Dit project dient daarom meerdere doelen:

• Daadwerkelijke verbetering van populatie van hommelsoorten
  • Het project betrekt mensen bij hommels en hun natuurlijke omgeving doordat er een actieve rol voor vrijwilligers mogelijk is
  • De publieksactie zorgt voor draagvlak en enthousiasme voor hommels

Hommeltelling 2020

Ook mee doen met de hommeltelling? Bekijk dan snel onze uitleg en doe mee. We vinden het leuk om ter illustratie foto’s te ontvangen. Deze kunnen worden gestuurd naar info@bijenstichting.nl. Indien mogelijk ook plaatsnaam en hommelsoort noteren.

Het finale gevecht voor de bijen

Over een paar weken beslist landbouwminister Carola Schouten hoeveel bijen mogen sterven door pesticiden!

In de EU wordt nieuwe wetgeving gemaakt over het beschermen van bijen en minister Schouten beslist namens Nederland mee.

Al 7 jaar (!) wordt deze wetgeving om bijen beter te beschermen tegengehouden door fabrikanten die landbouwgif maken. Schouten lijkt nu te zwichten voor de lobby en is van plan in te stemmen met een voorstel dat 20% bijensterfte toestaat, terwijl onafhankelijke wetenschappers het erover eens zijn dat meer dan 7% bijensterfte onacceptabel is als we de toekomst van de bijen en onze voedselvoorziening willen garanderen..

Schouten en de EU stemden eerder voor een verbod op drie belangrijke soorten bijengif - een geweldige overwinning - maar proberen deze desastreuze 20%-richtlijn er nu stilletjes door te drukken. Deze zal het beschermende effect van het eerdere verbod ongedaan maken en dat kunnen we niet laten gebeuren. De Tweede Kamer voert de druk op en heeft de minister opgeroepen zich hard te maken voor maximaal 7% bijensterfte. Als wij ons massaal aansluiten bij deze oproep kan ze niet om ons heen.

Teken de petitie om het zoemende hart van onze natuur te redden!

Save bees and farmers

Diverse organisaties waaronder de Bijenstichting binnen de Europese Unie pleiten gezamenlijk voor een bij-vriendelijke landbouw ten behoeve van boeren, gezondheid en het milieu!

Met dit Europees Burger Initiatief roepen we de Europese Commissie op om een landbouwmodel te ondersteunen waarmee boeren en biodiversiteit in harmonie kunnen gedijen.

De Bijenstichting is de Nederlandse partner van deze actie en roept alle Nederlanders op deze Europese petitie te ondertekenen!

Bijenlinten

Bijenlinten kunnen het hele jaar door worden aangelegd. Bloemstroken, nestelgelegenheid en andere voorzieningen ter verbetering van de leefomstandigheden voor bijen,.