Acties van de Bijenstichting

Je kan de bijen in Nederland niet alleen helpen door te doneren. Je kan ook meedoen met de leuke acties van de Bijenstichting. Zo zijn er ieder jaar de Landelijke Zaaidagen en bestaat World Bee Day ook alweer een aantal jaar. Bekijk hieronder alle acties en sluit je aan!

Bed & Breakfast voor  Bijen estafette

Doe mee, samen zetten we heel Nederland in bloei!

Nationale Zaaidag 22 april 2022

Stichting Bijenvrienden en de Bijenstichting roepen voor het negende jaar particulieren, gemeenten, agrariërs, scholen en andere grondbezitters op om bloemstroken aan te leggen zodat er één groot bloemenlint voor bijen ontstaat.

Ook in afgelopen jaren werd in allerlei nieuwsberichten duidelijk dat bijen en andere insecten bedreigd worden. Door het voedselaanbod te verhogen kan je jouw bijdrage leveren.
Dat moeten dan wel geschikte bloemen zijn waar bijen voedsel kunnen vinden, dus bij voorkeur enkelbloemige typen. Daarnaast is het belangrijk dat de zaden/planten niet met bestrijdingsmiddelen zijn behandeld en dus bij voorkeur van biologische teelt afkomstig zijn. Vanaf februari zijn in onze webshop bloemenzaden te koop

Lees meer over het evenement op onze speciale Nationale zaaidag pagina!

Maai Mei Niet

Laat een stukje van je gazon wat langer worden, als vrijhaven voor bijen en vlinders.

In Groot-Brittannië leerde No Mow May dat je zo al 10 keer meer bijen kunt aantrekken. Een verbluffend resultaat. Een extra goede reden: langer gras is ook beter bestand tegen droogte en hitte.

De Bijenstichting gaat dit project in 2022 samen met enkele andere organisaties in Nederland verder uitrollen.

World Bee Day 20 mei 2022

World Bee Day is wereldwijd uitgeroepen door de Verenigde Naties om aandacht te vragen voor het belang van bijen op initiatief van Slovenië. Het wereldwijde initiatief World Bee Day wordt in Nederland georganiseerd/gecoördineerd door Stichting Bijenvrienden en de Bijenstichting.

Waarom 20 mei?

De maand mei is een bijzondere maand voor de honingbijen. De kolonie is dan zeer actief, produceert volop voorjaarshoning en gaat vaak zwermen. Ook zijn in mei vele wilde bijensoorten actief. We roepen iedereen op om op deze dag eens stil te staan bij de bijen in je leefomgeving.

Kijk en verwonder!

We zullen aandacht besteden aan het determineren van wilde bijen soorten en het fotograferen van honingbijen en wilde bijen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van World Bee Day en blijf op de hoogte!

Hommeltelling 2022

Ook mee doen met de hommeltelling? Bekijk dan snel onze uitleg en doe mee. We vinden het leuk om ter illustratie foto’s te ontvangen. Deze kunnen worden gestuurd naar info@bijenstichting.nl. Indien mogelijk ook plaatsnaam en hommelsoort noteren.

Bijenlinten

Bijenlinten kunnen het hele jaar door worden aangelegd. Bloemstroken, nestelgelegenheid en andere voorzieningen ter verbetering van de leefomstandigheden voor bijen,.