Landelijk Bijen Educatiecentrum

Het centrum is gelegen op landgoed De Kieftskamp in Vorden, een kleinschalig landschap met een rijke flora in de mooie Achterhoek en op zeven treinminuten van Zutphen. Midden in dit mooie coulisselandschap ligt een monumentale boerderij uit 1852 dat verbouwd is tot kantoor / ontvangstlocatie.

Het Geldersch Landschap & Kasteelen heeft de huisvesting beschikbaar gesteld.

Lid worden van het educatiecentrum

Word je lid van het Landelijk Bijen Educatiecentrum, dan krijg je toegang

tot legio aan bijen gerelateerde cursussen. Zo zijn er ondere andere cursussen over de leefwijze van bijen, hoe je ze kan herkennen en Bijen fotografie. Er zijn verschillende manieren om lid te worden. Bekijk ze hieronder.

Gratis lidmaatschap

Hiermee krijg je toegang tot een aantal online cursussen om te ervaren of het iets voor je is.

Smaakt het naar meer?  Kies dan voor een betaald lidmaatschap van het Educatiecentrum.Zo krijg je toegang tot meer cursussen en ook workshops.

Ambassadeurs lidmaatschap

Met dit lidmaatschap krijg je de beschikking over onder andere:

• Algemene informatie

• Je ontvangt het online bijenmagazine Beeezz

• Toegang tot alle extra cursussen

Je kan kiezen voor een maand, kwartaal of jaar lidmaatschap.

VIP lidmaatschap

Als je kiest voor een VIP lidmaatschap dan doneer je een hoger bedrag maar krijg je ook veel meer toegang. Zo krijg je onder andere:

• Het online bijenmagazine Beeezz

• Toegang tot alle extra cursussen!

• Je mag 1 x per jaar een workshop volgen. En nog veel meer!

Kantoor, workshopruimte en demonstratietuin

Het pand van het Bijen Educatiecentrum beschikt o.a. over een ontvangstruimte voor groepen, een kantoor en een keuken voor de catering van groepen.  Vanuit het Bijen educatiecentrum worden diverse projecten uitgevoerd en vrijwilligers begeleid. Verder is er een mooie workshopruimte waar geregeld diverse leuke workshops worden gehouden.

Naast de boerderij ligt een boomgaard met diverse hoogstam fruitbomen. Daar zijn demonstratievelden en bloemenborders aangelegd met bij-vriendelijke planten. Tevens zijn in de tuin een bijenstal, bijenhotels, insectenmuur en andere bij-vriendelijke voorzieningen. Daarnaast is er een plantenkas waar zelf planten worden opgekweekt.

Wil je komen kijken? Dat kan! De demonstratietuin is tijdens open dagen toegankelijk voor publiek.

Het centrum wordt op 25 mei 2019 officieel geopend.

Bekijk workshop!

Activiteiten op het centrum:

Diverse workshops m.b.t. bijen

Hier wordt het online Bijen Educatiecentrum beheerd

Kantoor van de stichting

Bijeenkomsten van vrijwilligers en partners

MRT

Bouw insectenmuur

NL doet dag in Vorden

APR

Landelijke Zaaidag voor Bijen

In heel Nederland

MEI

World Bee Day

In heel Nederland

Feestelijke opening

Landelijk Bijen Educatiecentrum Programma wordt later bekend gemaakt.  Je kunt wel vast aangeven dat je interesse hebt om te komen.

“Bee-building”

Naast voedsel voor bijen is het aanbieden van nestelgelegenheid voor bijen in tuinen en parken een belangrijk middel om bijen te helpen. In één middag alles leren over bijenhotels en naar huis gaan met een eigen exemplaar.

Open tuin

Op deze dag is de tuin geopend voor het publiek. Er worden rondleidingen gegeven en er is een informatiestand. Op het terras kan een kopje koffie/thee worden genuttigd.

Bee 'delicious

Ons voedsel – bijen voedsel.

Op deze dag leer je op welke wijze wij afhankelijk zijn van bijen voor ons voedsel en geniet je vooral van gezond voedsel dankzij bijen. Behalve theorie gaan we ook genieten van gezond biologisch geteeld voedsel die we zelf gaan plukken en bereiden.

"Bee-watch"

Bijen op naam brengen is niet gemakkelijk. In deze workshop geven we je vele handvaten om daarmee aan de slag te gaan. We duiken in de theorie maar gaan vooral ook buiten op speurtocht naar bijen. Voor deze cursus is het noodzakelijk om via ons online cursussen de basiscursus bijen herkennen te hebben gevolgd

Open tuin

Op deze dag is de tuin geopend voor het publiek.

Er worden rondleidingen gegeven en er is een informatiestand waar boeken en andere artikelen kunnen worden gekocht.

Op het terras kan een kopje koffie/thee worden genuttigd.

sept

“Bee-kind"

In deze workshop leer je hoe je jouw tuin bij-vriendelijker maakt door meer voedsel en nestelgelegenheid aan te bieden.

SEPT

Bollenparade

De tijd om bloembollen te planten breekt aan. Wij planten deze dag bollen in de tuin en kunt informatie krijgen en bloembollen kopen.

SEPT

Burendag

Op deze dag nodigen we onze buren uit, en dat zien wij ruim dus als je binnen de gemeente Bronckhorst woont ben je van harte welkom.

sept

Wintercursus

Op drie zaterdagen leer je veel over de leefwijze van (wilde) bijen, welke rol bijen in onze geschiedenis hebben gespeeld, hoe belangrijk ze voor mensen zijn en wat wij als kunnen doen om bijen te helpen.

dec

Kerstmarkt

Gezellig in kerstsfeer en in de namiddag een programma exclusief voor onze vrijwilligers om het jaar af te sluiten.

dec

Vakantie

We zijn gesloten want we genieten van een welverdiende vakantie maar ontwikkelen al weer plannen voor het nieuwe jaar.