Bijenstichting in de media

Op deze pagina geven we chronologisch een overzicht van de belangrijkste berichten/video's in de diverse (Nederlandse) online en offline media waar de Bijenstichting aan het woord is.

Inheemse zaaiweek 2023

Omroep Gelderland heeft opnames gemaakt voor nieuwsuitzending op 30 september over de Inheems zaaiweek.

Eenvandaag 16-2-2023

In deze aflevering een rapportage over het belang van bijen voor onze voedselvoorziening en de rol van de Bijenstichting in de Save Bees and Farmers actie.

Alles wat bloeit

Houden van bijen. Uitleg over de rol van wilde bijen en een beeld van de activiteiten van de Bijenstichting met mooie beelden van de demonstratietuin vol met (wilde) bijen.

Altijd wat te groen

Omroep Almelo e.o. heeft in het programma Altijd wat te groen van 25 mei uitgebreid aandacht besteed aan de bijen. Interview met Jaap Molenaar. Via de button kun je podcast terugluistern

Bijenhotel maken in Binnenste Buiten

De BinnensteBuiten Moestuin is een echt bijenparadijs dankzij de bloemen én natuurlijk het BinnensteBuiten bijenhotel. Onze duurzame tuinvrouw Anne en directeur van de bijenstichting Jaap Molenaar leggen je uit hoe jij in een paar stappen precies hetzelfde bijenhotel kan maken!

Samenwerking Steenbreek

De Bijenstichting gaat samenwerken met Stichting Steenbreek om samen de bedreigde solitaire (wilde) bij te behouden. In Nederland wordt 55 procent van de bijensoorten bedreigd. De Bijenstichting hoopt met de samenwerking het onderwerp nog meer bij lokale overheden onder de aandacht te brengen.

Jaap Molenaar, directeur van de Bijenstichting, zegt over de samenwerking: ‘De doelstellingen van beide organisaties sluiten mooi op elkaar aan. Stichting Steenbreek houdt zich bezig met biodiversiteit, dat is veel breder dan alleen maar bijen. Maar vergroening van de stedelijke omgeving komt ook ten goede aan de bijen.’

Dialoog in de Nieuwe Wereld 'Winstgericht landbouwbeleid is een ramp voor het ecosysteem.'

De Nieuwe Wereld is een online platform dat mensen uit verschillende disciplines en maatschappelijke sferen bij elkaar brengt om na te denken over de grote veranderingen van deze tijd. In deze aflevering van 14 oktober 2021 verteld Jaap Molenaar van het Bijen Educatiecentrum over de leefwijze van bijen, het landbouwsysteem, de rol van pesticiden bij bijensterfte en wat mensen kunnen doen om bijen in hun tuin te helpen.

Binnenste Buiten TV

Beelden van de demonstratietuin van het Bijen Educatiecentrum met prachtige opnames van hommels en andere bijen en uitleg waarom bloemen voor bijen zo belangrijk zijn. Kijk deze aflevering van 28 september 2021 terug op de website van Binnenste Buiten TV

Red Bijen en Boeren

De Bijenstichting is Nederlandse partner van dit Europees Burgerintiatief dat eind september 2021 ruim 1 miljoen handtekeningen ophaalde om de EU te verplichten om serieus te kijken naar een steun voor een duurzaam Europees Landbouwbeleid. In het online RTL-artikel van 29 september 2021 aandacht voor de mijlpaal van 1 miljoen handtekeningen

Het is de 'Maai Mei Niet' maand!

In de radio uitzending van 16 mei 2021 werd in de gemeente Brummen de aftrap gedaan van de Maai Mei Niet actie waarbij iedereen werd opgeroepen om de hele maand het gazon niet te maaien om meer bloemen voor bijen te krijgen.