World Bee Day 20 mei 2020

World Bee Day is wereldwijd uitgeroepen door de Verenigde Naties om aandacht te vragen voor het belang van bijen op initiatief van Slovenië. Het wereldwijde initiatief World Bee Day wordt in Nederland georganiseerd/gecoördineerd door Stichting Bijenvrienden en de Bijenstichting.

Waarom 20 mei?

De maand mei is een bijzondere maand voor de honingbijen. De kolonie is dan zeer actief, produceert volop voorjaarshoning en gaat vaak zwermen. Ook zijn in mei vele wilde bijensoorten actief. We roepen iedereen op om op deze dag eens stil te staan bij de bijen in je leefomgeving.

Kijk en verwonder!

We zullen aandacht besteden aan het determineren van wilde bijen soorten en het fotograferen van honingbijen en hommels.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van World Bee Day en blijf op de hoogte!

Over het initiatief van World Bee Day

Het publiek bewust maken van het belang van bijen en bijenteeltproducten en de bescherming van de bijen en de bijenteelt dragen bij aan armoedebestrijding, de uitroeiing van de honger en het behoud van een gezond milieu en de biodiversiteit ervan.

“Too bee or Not to Bee”

Bijen, als bestuivers, spelen een belangrijke rol voor de mensheid op het gebied van voedselvoorziening, voedselzekerheid en voeding, duurzame landbouw, biodiversiteit, matiging van de klimaatverandering en een gezond milieu.

Helaas hebben bijen de afgelopen jaren te maken gehad met toenemende bedreigingen; het publiek bewust maken van het belang van bijen kan en moet bijdragen aan het stimuleren van collectieve acties om hen en hun leefgebieden te beschermen.

Daarom lanceerde de Sloveense Imkervereniging in 2014 het voorstel om WORLD BEE DAY te vieren. Het World Bee Day-initiatief werd gesteund door de Republiek Slovenië en werd ondersteund door Apimondia, de koepelvereniging van de imkers.

In het kader van het World Bee Day-initiatief is het ministerie van Landbouw, Bosbouw en Voedselvoorziening van de Republiek Slovenië actief betrokken bij informatie- en promotieactiviteiten in verband met het initiatief, ook met een interactieve tentoonstelling in de vorm van een paviljoen met de naam Bee World, en andere gerelateerde projecten.

Na meer dan drie jaar van inspanningen werd op 17 november in New York unaniem een resolutie aangenomen voor de verklaring van 20 mei World Bee Day in het Economisch en Financieel Comité (Tweede Comité) van de Algemene Vergadering van de VN in New York.

Het wordt gesteund door alle VN-lidstaten, waarbij 115 staten mede-ondertekenaars zijn of de zogenaamde co-sponsors van de resolutie, waaronder de grootste staten zoals de VS, Canada, China, Rusland, Brazilië, Argentinië, Australië, India en alle EU-lidstaten

Meer weten?

Stichting Bijenvrienden is de samenwerkingspartner voor o.a. World Bee Day
Fotograferen is een goede manier om naar bijen te kijken. Je kunt daarvoor de online cursus bijen fotografie of de workshop volgen.