Nationale zaaidag 22 april

Zaai voor de bijen, vlinders en andere insecten en help ze aan voedsel!

Nationale Zaaidag 22 april 2023

De Bijenstichting en Stichting Bijenvrienden roepen voor het tiende jaar particulieren, gemeenten, agrariërs, scholen en andere grondbezitters op om bloemstroken aan te leggen zodat er één groot bloemenlint voor bijen ontstaat.

Alle activiteiten zijn op onderstaande kaart te vinden. Lees daaronder hoe jij kunt meedoen met de diverse activiteiten in aanloop naar de Nationale Zaaidag en op 22 april 2023!

Stichting Bijenvrienden

Oprichter Pim Lemmers startte de zaaidag al 8 jaar geleden.

Middels zijn druk bezochte twitter en instagram account bereikt hij duizenden mensen.

Pim is de bedenker van #zaaiendoetzoemen.  Volg hem en deel zijn berichten ter promotie van de Nationale Zaaidag!

Elk jaar zaait hij met kinderen op diverse plaatsen en deelt hij bijenhotels aan scholen uit.  Meestal weet hij een bekende Nederlander te strikken om op de Nationale Zaaidag mee te doen.

Tja wie zal dat dit jaar zijn???

Bijenstichting 'Educatie & Advies'

Sinds 2019 zet Bijenstichting 'Educatie & Advies' zich in voor bijen middels:

• Stimuleren van initiatieven om de voedselvoorziening voor bijen te verbeteren
  • Voorlichting geven over wilde bijen

De Stichting beheert het Landelijk Bijen Educatiecentrum

Guerrilla Gardeners NL

De bloeikaravaan gaat de weg op voor de toekomst van de wilde bij! Samen verspreiden we in de aanloop naar de Nationale Zaaidag zo veel mogelijk bloembommen en creëren we een bloemenzee door Nederland. Speciaal voor kinderen bieden we via de buitenschoolse opvang (BSO) vanaf begin april een serie gave activiteiten

The Pollinators

Rondom de Nationale Zaaidag op 22 april organiseren we een grote zaaicampagne.

We verdelen miljoenen biologische zaden via ruim 1500 voedselbanken voor bijen.

Word voedselbank voor bijen: mensen in jouw buurt kunnen je dan vinden via een online kaart en biologische zaden bij je afhalen. Dus meld je nu aan en help de bij!

Je kunt de landelijke zaaidag steunen met een éénmalige gift

dagen
uren