Nationale zaaidag 22 april

Zaai voor de bijen, vlinders en andere insecten en help ze aan voedsel!

Nationale Zaaidag 22 april 2024

De Bijenstichting en Stichting Bijenvrienden roepen voor het elfde jaar particulieren, gemeenten, agrariërs, scholen en andere grondbezitters op om bloemstroken aan te leggen zodat er één groot bloemenlint voor bijen ontstaat.

Hoe kun je meedoen?

Bestel gifvrije zaden

Om bijen echt te helpen zaai je gifvrije zaden. Honingbijen en diverse hommels help je met vele soorten waaronder cultuurmengsels. Maar vele solitaire bijen help je vooral met zaden van inheemse soorten. In onze webshop kun je diverse mengsel bestellen.

Nationale Zaaidag is een initiatief van:

Stichting Bijenvrienden

Oprichter Pim Lemmers startte de zaaidag al 10 jaar geleden.

Middels zijn druk bezochte twitter en instagram account bereikt hij duizenden mensen.

Pim is de bedenker van #zaaiendoetzoemen.  Volg hem en deel zijn berichten ter promotie van de Nationale Zaaidag!

Elk jaar zaait hij met kinderen op diverse plaatsen en deelt hij bijenhotels aan scholen uit.  Meestal weet hij een bekende Nederlander te strikken om op de Nationale Zaaidag mee te doen.

Tja wie zal dat dit jaar zijn???

Bijenstichting 'Educatie & Advies'

Sinds 2019 zet Bijenstichting 'Educatie & Advies' zich in voor bijen middels:

• Stimuleren van initiatieven om de voedselvoorziening voor bijen te verbeteren
  • Voorlichting geven over wilde bijen

De Stichting beheert het Landelijk Bijen Educatiecentrum

Guerrilla Gardeners NL

Zet je buurt in bloei voor de wilde bij! Samen verspreiden we op kale plekken in de buurt zoveel mogelijk bloembommen (zaadbommen), zo creëren we een bloemenzee door Nederland.

Om ervoor te zorgen dat die bloempracht ook blijft staan en niet wordt omgeschoffeld, komen we samen in april in actie. Meer weten, vlieg naar onze website.

Je kunt de landelijke zaaidag steunen met een éénmalige gift

De Nationale Zaaidag start over....

dagen
uren