Nationale zaaidag 22 april

Zaai voor de bijen, vlinders en andere insecten en help ze aan voedsel!

Nationale Zaaidag 22 april 2021

De Bijenstichting en Stichting Bijenvrienden roepen voor het achtste jaar particulieren, gemeenten, agrariërs, scholen en andere grondbezitters op om bloemstroken aan te leggen zodat er één groot bloemenlint voor bijen ontstaat.

Alle activiteiten zijn op onderstaande kaart te vinden. Lees daaronder hoe jij kunt meedoen met de diverse activiteiten in aanloop naar de Nationale Zaaidag en op 22 april 2021!

Hoe kun je meedoen?

Bed & Breakfast voor Bijen estafette

Met deze actie wil de Bijenstichting gedurende een langere periode, van half februari tot eind april, aandacht voor het voedselaanbod en de nestelgelegenheid van bijen.

Met deze actie roept de Bijenstichting burgers en bedrijven op om het estafette stokje op te pakken, in actie te komen met een leuk tuinplan voor je eigen tuin of samen met de buurt een plan te maken of een ander plan te sponsoren.  Geef je initiatief door, dan maken wij het zichtbaar via bovenstaande kaart van Nederland.

De bloeikaravaan

De bloeikaravaan gaat de weg op voor de toekomst van de wilde bij! Samen verspreiden we in de aanloop naar de Nationale Zaaidag zo veel mogelijk bloembommen en creëren we een bloemenzee door Nederland.

Speciaal voor kinderen bieden we via de buitenschoolse opvang (BSO) vanaf begin april een serie gave activiteiten. Kinderen leren over de wilde bij, maken bloembommen en gaan in hun eigen omgeving op zoek naar plekken die groen en kleur kunnen gebruiken - op bloembom-jacht!

Voer jij de strijd tegen beton met ons en help je de wereld een fijnere plek maken voor onze ozo belangrijke insecten?

Voedselbanken voor bijen

Dit jaar opent The Pollinators rondom Nationale Zaaidag voor de vierde keer de Voedselbanken voor Bijen!

Word voedselbank voor bijen:

Mensen in jouw buurt kunnen je dan vinden via een online kaart en biologische zaden bij je afhalen.

Binnenkort kun jij je aanmelden als distributie punt!