Bed & Breakfast voor  Bijen estafette

Doe mee, samen zetten we heel Nederland in bloei!

De Bed & Breakfast voor Bijen estafette is een actie van de Bijenstichting die als opmars dient naar de Nationale Zaaidag voor Bijen op 22 april 2021.

Met deze actie wil de Bijenstichting gedurende een langere periode, van half februari tot eind april aandacht voor het voedselaanbod en de nestelgelegenheid van bijen. Door duurzaam zaai- en plantgoed te gebruiken in de eigen tuin kan iedereen meehelpen een beter voedselaanbod voor de bijen te regelen.

Met deze actie roept de Bijenstichting burgers en bedrijven op om het estafette stokje op te pakken, in actie te komen met een leuk tuinplan voor je eigen tuin of samen met de buurt een plan te maken.

Met als doel het leefmilieu van bijen te verbeteren en het stokje door te geven aan de volgende.

Alle Bed & Breakfast voor Bijen initiatieven komen op een kaart van Nederland.

Zo kun je zien wie er in jouw buurt meedoet aan deze actie!

Je kunt op diverse manieren meedoen:

Start een B&B initiatief in je eigen tuin of een gemeenschappelijke tuin

Als initiatiefnemer kun je:

Zelf het initiatief nemen (eigen financiering) om lokaal te zaaien/planten en bijenhotels te plaatsen in je eigen tuin of in gemeenschappelijke ruimten.

Zelf een inzamelingsactie starten via het speciale donatieplatform om hiermee je eigen initiatief of dat van anderen in de buurt financieel te steunen.

Lees hieronder hoe je kunt deelnemen

Als bedrijf kun je een initiatief starten in de bedrijfstuin of bedrijventerrein

Zelf het initiatief nemen (eigen financiering) om lokaal te zaaien/planten en bijenhotels te plaatsen in je eigen bedrijfstuin of in bedrijventerreinen.

Lees hieronder hoe je kunt deelnemen

Als bedrijf kun je andere initiatieven financieel steunen

Dat kan door op de kaart een initiatief op te zoeken in jouw omgeving en ons te benaderen voor de gegevens zodat je contact kunt opnemen.

Een inzamelingsactie starten met je personeel of klanten of een initiatief in de buurt steunen of het Bijen Educatiecentrum (voor de organisatie) sponsoren en zo financieel steunen.

Lees hieronder hoe je kunt deelnemen

Een eenmalige donatie doen aan het project als geheel of een specifiek initiatief:

Dat kan via ons donatieplatform

Hoe start je een B&B initiatief als particulier?

Iedereen die mee wil doen moet zich eerst even aanmelden op de actiepagina voor particuliere initiatieven van de Bijenstichting (met een kleine administratieve vergoeding).

Je krijgt toegang tot:

• De Bed & Breakfast voor Bijen estafette online community. En hoe je hieraan kunt deelnemen zodat jouw initiatief op de kaart van Nederland verschijnt.
  • Online cursussen met informatie over zaaien/planten en aanleg van nestelgelegenheid.
  • Korting op materialen (zaden/planten etc.) die je nodig hebt om je tuinplan bij-vriendelijk te maken. Deze materialen kun je met een leuke korting bestellen via de webshop van de Bijenstichting.

Tips:

Je kunt ook een familielid/vriend of collega vragen voor jouw initiatief een geldinzamelingsactie te starten op ons donatieplatform. Hij/zij kan zich hier aanmelden.

Start een geldinzameling waarbij je i.p.v. een verjaardagscadeau vraagt een bijdrage te storten voor jouw project!

Reserveer snel bloemenzaden, dahlia knollen of vaste planten in onze webshop!

Hoe steun je als bedrijf deze actie?

Elke bedrijf dat mee wil doen moet zich eerst even aanmelden op de actiepagina voor bedrijven van de Bijenstichting (met een kleine administratieve vergoeding)

Hiermee krijg je toegang tot:

• Informatie over de methode van geldinzameling.
  • Informatie hoe je lokale initiatieven in je omgeving kunt kiezen om te sponsoren.
  • Toegang tot de online community en een aantal online cursussen over inrichting van een Bed&Breakfast voor Bijen.

Tips:

Je kunt via het donatieplatform een bedrijfsactie starten om een lokaal initiatief te steunen. Je kunt daarin je personeel of relaties betrekken.

Start een geldinzameling waarbij je i.p.v. een cadeau voor een jubileum vraagt een bijdrage te storten voor jouw project!

Bekijk op de onderstaande kaart alle initiatieven!