Hommeltelling

U kunt op diverse manieren 'meedoen':

Hommels tellen

Ga met hulp van de Minigids Bijen en hommels dit jaar elke maand hommels in uw tuin tellen Lees onderin deze pagina de instructies en werkwijze.

Zaai zonnebloemen

Zonnebloem is prachtig voedsel voor hommels en ze blijven er lang op zitten zodat je ze goed kunt bekijken, bestel hier je zaden

Volg een workshop Hommels herkennen

Als u het lastig vind om hommels te herkennen dan is deze workshop een optie.

Let op er zijn twee startdata: 7 en 23 maart 2023

Plant hommelvriendelijke planten

Hommels zijn gek op planten die behoren tot de familie van de lipbloemige. Koop deze planten of zaai dit mengsel.

Instructies hommels tellen:

• Tel bij voorkeur 1x per maand (april/mei/juni/juli/aug/soms nog in september)
  • Tel bij mooi droog weer
  • Tel bij voorkeur gedurende een kwartier tot max half uur
  • Kies bij meerdere zonnebloemen een bloem die mooi rijp is en waar je veel hommels op ziet.
  • Tel het aantal hommels dat 1 zonnebloem (of andere plant) bezoekt
  • Probeer te determineren welke soorten de bloem bezoekt.
  • Noteer de namen van de soorten
  • Voer de gegevens online in
  • Onder de inzenders verloten we 1x : Handboek voor Bijenfans; 5x Minigids Bijen en Hommels

Gegevens online invoeren.

We verzamelen de gegevens via Google formulieren. U kunt het formulier HIER  vinden.

Het formulier wijst vanzelf. U beantwoordt de vragen die gesteld zijn.

Waarom vragen we sommige gegevens?

Plaatsnaam: om te kunnen zien hoeveel hommels er in uw plaats zijn geteld

Binnen of buiten de bebouwde kom: tuinen in de stad of dorp kunnen andere resultaten geven dat buiten de stad of dorp. We zien zelfs situaties dat in de stad/dorp bijen een beter leefmilieu hebben (minder of geen bestrijdingsmiddelen/veel variatie aan voedsel) dan buiten de bebouwde kom.

Uw mailadres: (niet verplicht wel wenselijk)

• Als u meerdere tellingen (maanden) invoert, is het belangrijk dat u steeds hetzelfde e-mail adres invoert. Alleen dan kunnen wij de gegevens ordenen zodat we weten dat de gegevens van dezelfde locatie zijn. (alsnog weten wij uw huisadres niet)
  • Om u van de resultaten op de hoogte te houden. We respecteren uw privacy. Uw mailadres wordt alleen gebruikt om resultaten te delen en u van de actie: Hommels verdienen onze steun op de hoogte te worden gehouden.

Foto’s toesturen:

We vinden het leuk om ter illustratie foto’s te ontvangen. Deze kunnen worden gestuurd naar info@bijenstichting.nl Indien mogelijk ook plaatsnaam en hommelsoort noteren.

Wij zijn een vrijwilligersorganisatie. Voor zover mogelijk zullen we vragen beantwoorden, maar verwacht niet dat wij alle vragen kunnen beantwoorden. Vooral vragen: wat is de naam van deze hommel? Kunnen we lang niet altijd beantwoorden omdat dat daar meer tijd in gaat zitten dan we beschikbaar hebben. We gaan ervan uit dat u daarvoor begrip heeft.

We hopen dat u meedoet aan de telling,maar vooral dat u veel plezier beleefd aan het lezen over hommels en het bekijken/tellen van deze goedaardige “brommer”. Er is een grote kans dat u hierdoor de hommel met een andere “blik” gaat bekijken.

Wist je dat:

Wist u dat van de 29 hommelsoorten er 21 soorten sterk achteruit gaan en 6 soorten verdwenen zijn!

Hommels ook tot de bijenfamilie behoren.

De hommel telling dient om gegevens te verkrijgen maar ook om mensen betrokken te laten raken bij deze goedaardige "brommers".

Als je zonnebloemen zaait je heel goed hommels kunt bekijken omdat ze lang stil blijven zitten

Als je hommels fotografeert je ze later rustig kunt vergelijken met de afbeeldingen in de gids om ze op naam te brengen.