roetbij
12/07/2022

Salland adopteert Roetbij

12/07/2022

Sallandse natuurclubs hebben de roetbij geadopteerd.

Kees Koopman, voorzitter van de Heinose Bijenvereniging, kwam op het idee niet de honingbij maar een wilde bij te adopteren. Want van de ruim 350 soorten bijen die we hebben wordt de honingbij liefdevol omarmt door imkers, maar het zijn al die andere soorten wilde bijen die het lastig hebben, soms met uitsterven bedreigd worden, in deze tijd van afname van biodiversiteit.

Op weg naar maximale productie van het land, in een wereld van betegelde achtertuintjes en gladde gazonnetjes in keurig geschoffelde plantsoenen, vinden die wilde bijen geen voedsel meer. “Als we het tij willen keren, moeten we de roetbij adopteren, want als het die roetbij goed gaat, gaat het weer goed met de natuur” was de gedachte van Koopman. De roetbij staat op ‘de rode lijst’ maar is meteen ook een bijensoort dat het al snel naar de zin heeft. Sommige wilde bijen zijn heel eenkennig als het om bloemetjes gaat waar ze hun nectar vandaan halen, maar voor de roetbij is het al gauw goed. Het is daarom een dankbare soort om te omarmen: wie meedoet hem te redden, heeft al snel succes.

De Bijenstichting juicht dit soort initiatieven van harte toe en wil graag meedenken met dit soort projecten. Dus welke streek kiest de volgende bijensoort?

Bronartikel: Hier in Salland