cheque uitreiking
01/09/2024

Ekoplaza en De Traay doneren 2500 euro aan Bijenstichting

01/09/2024

Bij de Bijenstichting in Vorden overhandigden Amber Jacobs (Category Manager bij Ekoplaza) en Joyce Weerman (Brandmanager bij Bee honest cosmetics van de Traay) een cheque ter waarde van € 2.500 aan Jaap Molenaar (Bijenstichting) voor het project “Alle Bijtjes Helpen”. In de actieperiode schonk Bee honest cosmetics van elk verkocht product bij Ekoplaza een donatie aan dit project. Ekoplaza heeft het opgehaalde bedrag nog aangevuld met een extra donatie. “Dankzij de genereuze gift van Bee honest cosmetics en Ekoplaza, kan de Bijenstichting in 2024 de blauwe metselbij een helpende hand bieden”, vertelt Jaap Molenaar.  “Door het verspreiden van uitgebreide informatieve pakketten, zaden van voedselplanten en bijenhotels, werken we samen aan het verbeteren van de leefomgeving van deze essentiële bijensoort”.  Amber Jacobs vertelt: “Bijen spelen een cruciale rol in ons voedselsysteem. We zijn blij dat we samen met onze leveranciers, partners en klanten door middel van dergelijke initiatieven een steentje bij kunnen dragen om bijenpopulaties te beschermen en ondersteunen.’’

Alle Bijtjes Helpen

Alle Bijtjes Helpen is een initiatief van de Bijenstichting, dat gericht is op bewustwording en fondsenwerving voor het behoud van bijen. De Bijenstichting richt zich op verschillende bedreigde bijensoorten, waaronder de blauwe metselbij. De blauwe metselbij is een solitaire bijensoort die van nature voorkomt in Nederland en een cruciale rol speelt bij het bestuiven van fruitbomen en andere gewassen.

Helaas worden zij geconfronteerd met habitatverlies en een gebrek aan voedselbronnen. Door bijvoorbeeld nestgelegenheid te bieden in de vorm van bijenhotels, kunnen we de blauwe metselbij ondersteunen en bijdragen aan hun voortbestaan. “Het steunpakket is gericht op de blauwe metselbij en bestaat uit o.a. voorlichtingsmateriaal, voedsel en nestgelegenheid.” vertelt Joyce Weerman. “Bee honest cosmetics heeft zich laten inspireren door de bij en maakt dankbaar gebruik van de bijzondere verzorgingsingrediënten als honing en bijenwas. Door o.a. dit project willen we actief bijdragen om het leefmilieu van bijen te verbeteren”.

Waarom zijn bijen zo belangrijk?

Bijen spelen een cruciale rol in ons voedselweb. Meer dan 75% van alle voedingsgewassen is afhankelijk van bestuiving door bijen, bijvoorbeeld kersen, appels, courgettes en paprika's. Zonder bijen zouden deze voedingsmiddelen schaars worden, met verstrekkende gevolgen voor onze voedselvoorziening en biodiversiteit.

Bee honest cosmetics: https://beehonestcosmetics.com

Ekoplaza: https://ekoplaza.nl