traay sponsoring
04/05/2022

Nationale Zaaidag 22 april 2022 Bloemenlint voor de bijen

04/05/2022

De Bijenstichting en Stichting Bijenvrienden roepen voor het negende jaar particulieren, gemeenten, agrariërs, scholen en andere grondbezitters op om bloemstroken aan te leggen zodat er één groot bloemenlint voor bijen ontstaat. De Traay en Bee honest cosmetics ondersteunen de Bijenstichting en de Nationale Zaaidag.

Een kadootje voor jou en voor de bijen

De actie werkt heel eenvoudig. Plaats een bestelling in de webshop van de Bijenstichting en vanaf € 4,95 (exclusief verzendkosten) ontvang je een gratis zak biologisch bloemenmengsel van 100 gram. Hiermee kan je 25m2 aan bloemen zaaien. Door deze actie hopen wij in heel Nederland een groot bloemenlint te kunnen zaaien voor bijen. De Traay en Bee honest cosmetics sponsoren deze actie zodat het nog aantrekkelijker is om te gaan zaaien op Nationale Zaaidag.

De opbrengsten van de webshop komen geheel ten goede aan de activiteiten van de Bijenstichting. De zendingen worden door vrijwilligers ingepakt. De actie loopt tot en met Nationale Zaaidag op 22 april. Het biologische bloemenmengsel bestaat uit: Boekweit, Borage, Dille, Kaasjeskruid, Korenbloem, Mosterd, Phacelia, Bladrammenas, Goudsbloem, Karwij, Venkel, Koriander, Witte klaver en Incarnaatklaver.

Het is geschikt voor bijen, hommels en vlinders. Echt een kadootje voor alle bestuivers!

Zaai-tips

Wij roepen iedereen op om te gaan zaaien. Om zo te zorgen voor meer biodiversiteit voor alle bijen en andere bestuivers. Mocht je nog zaai-tips willen, wij hebben een 5 stappenplan:

1.    Zoek een zonnig stukje grond waarvan je weet dat er niet gemaaid wordt

2.    Zorg dat de grond die je gaat inzaaien vrij is van begroeiing. Vergeet niet om de wortels weg te halen. Planten concurreren met elkaar om voedingstoffen en zonlicht, en je wilt natuurlijk dat jouw bloemen gaan bloeien!

3.    Maak de grond een beetje los. Doe dit maar een paar centimeter diep.

4.    Strooi je zaden uit. Strooi ook een beetje tuinaarde voor extra voeding en stamp de grond licht aan.

5.    Als het erg droog blijft, geef dan water. Houd de maanden na het zaaien goed in de gaten wat er gebeurt en…deel je bloemenzee met ons en je vrienden via Facebook en Instagram.