Bijenhotels
03/19/2019

Bijenhotels

03/19/2019

Bijenhotels heb je in vele vormen en afmetingen. Jammer genoeg zien we vaak slechte bijenhotels.
In tuincentra zie je vaak goedkope, slecht afgewerkte bijenhotels. Deze zijn om meerdere redenen niet goed:

• Gaten zijn vaak te groot. Doorsnede van 5-8-10 mm zijn de beste maten, zeker niet groter
  • Geboorde gaten in hout bevatten vaak splinters (dit kan vleugels beschadigen)
  • Zijn vaak van hout dat met verduurzamingsmiddelen is behandeld.

De Bijenstichting heeft twee typen bijenhotels te koop die wel voldoen.

Bijenhotels worden gebruikt door diverse soorten metselbijen. Zij leggen in de gang stuifmeel met daarop een eitje en maken dan een tussenschot, weer stuifmeel, een eitje en dan een tussenschot. De ingang wordt dicht gemetseld met leem/klei/modder, daar danken ze hun naam aan.
Na mei zie je geen metselbijen meer vliegen. De eieren in het hotel zijn dan uitgekomen, de larf eet het stuifmeel op en verpopt. Als popstadium blijft het in rust tot het volgende voorjaar, dan knaagt de jonge bij zich een weg naar buiten. De mannetjes paren met de vrouwtjes. Daarna worden er weer eieren gelegd.
Metselbijen hebben een dusdanig kleine angel dat deze niet door je huid kunnen steken. Ze zijn bovendien zeer vriendelijk. Hang een bijenhotel in de zon (of half schaduw) in de buurt van je terras zodat je de bijtjes goed kunt bekijken.

Wil je meer leren over nestelgelegenheid? Neem dan een Ambassadeur lidmaatschap en leer hoe je bijen kunt helpen met het aanbieden van nestelplekken.