sleutelbloem
03/10/2022

Vroege hommel zoekt naar inheemse sleutelbloemen, Romke van de Kaa

03/10/2022

Februari kent dit jaar al mooi warme dagen, waarop de eerste hommelkoninginnen weer gaan vliegen. Vroeger waren inheemse sleutelbloemen (primula’s) een belangrijke bron van voedsel, maar helaas zijn ze in Nederland zo goed als uitgestorven. Door ongunstig maaibeleid en door neerslag van stikstof is de grond arm aan kalk geworden en verdwenen deze goudgele bloemen verdwenen, behalve in Limburg. Romke van de Kaa pleit ervoor om ze in onze eigen tuinen te planten, zodat we “in onze eigen namaaknatuur” weer een belangrijke voedselbron terugbrengen. U kunt daarvoor (gifvrije) inheemse primula’s kopen bij kwekerij of tuincentrum. Zoekt u op de Nederlandse namen: de gulden sleutelbloem, de slanke sleutelbloem en de stengelloze sleutelbloem.

Wilt u nog meer doen voor bijen en hommels in uw tuin, kijk dan eens rond in de webshop van de Bijenstichting voor gifvrije bloembollen/zaden/planten of overweeg een cursus Bijvriendelijk tuinieren of de Challenge: Maak je tuin in 60 dagen bijvriendelijk

Oorspronkelijke artikel