EU bescherm insecten!
01/31/2020

EU bescherm insecten!

01/31/2020

Europarlementsleden roepen de Commissie op haar bestuiversinitiatief te versterken en met nieuwe maatregelen te komen om bijen en andere bestuivers te beschermen.

In een aangenomen resolutie verwelkomt het Parlement het EU-bestuiversinitiatief, maar benadrukt dat het met  de huidige stand van zaken  bijen en andere bestuivers niet voldoende beschermt tegen enkele van de vele oorzaken van hun achteruitgang, waaronder intensieve landbouw, pesticiden, klimaatverandering, land -veranderingen, verlies van habitat en invasieve soorten.

Aangezien bestuivers essentieel zijn voor biodiversiteit, landbouw en voortplanting van  veel plantensoorten, dringen Europarlementsleden er bij de Commissie op aan om een ​​volledig actieprogramma met voldoende middelen te presenteren.

Buglife heeft i.s.m. vele organisaties waaronder de Bijenstichting een brief gestuurd naar Frans Timmermans met de dringende boodschap om bijen (en andere insecten) serieus te gaan beschermen.

De (Engelstalige) brief is hier te lezen.