gehoornde metselbij
Maxime Visser
Nieuwsberichten
07/31/2024

Provincie Utrecht start onderzoek naar hoge sterfte onder wilde bijen en bestuivers

07/31/2024

De provincie Utrecht heeft aangekondigd een onderzoek te starten naar de hoge sterfte onder wilde bijen en andere bestuivers. Dit besluit kwam na de goedkeuring van een motie van de Partij voor de Dieren (PvdD), die met ruime meerderheid werd aangenomen. Naast het onderzoeken van de sterftecijfers, wil de partij ook de invloed van giftige bestrijdingsmiddelen op de honing van gehouden bijen onder de loep nemen.

Statenlid Jesseka Batteau van de PvdD heeft al eerder aandacht gevraagd voor de hoge bijensterfte in Utrecht vergeleken met andere provincies. De bijensterfte is dit jaar nog schrijnender dan vorig jaar. Ongeveer 25% van de bijenvolken heeft het niet overleefd, een situatie die in de afgelopen halve eeuw niet is voorgekomen. Uit onderzoek blijkt dat de sterfte niet alleen door klimaatverandering wordt veroorzaakt, maar ook door vergiftiging met pesticiden in hun honing. In de honing zijn maar liefst 35 verschillende pesticiden aangetroffen, waarvan elf verboden zijn in Nederland vanwege hun hoge giftigheid. Als bijen sterven door hun eigen vergiftigde honing, is directe actie noodzakelijk.

De motie kreeg brede steun van zowel linkse als rechtse partijen. Alleen de BoerBurgerBeweging (BBB) stemde tegen, omdat zij vonden dat er te veel nadruk werd gelegd op bestrijdingsmiddelen als oorzaak van de bijensterfte. Desondanks onderschreef de BBB het belang van onderzoek naar bijensterfte.

De provincie Utrecht kan voor dit onderzoek gebruik maken van fondsen die bedoeld zijn voor de bescherming van bedreigde soorten in de regio.

Met dit onderzoek hoopt de provincie Utrecht inzicht te krijgen in de oorzaken van de hoge bijensterfte en effectieve maatregelen te kunnen nemen om de populaties van deze essentiële bestuivers te herstellen.