Wat dragen ‘bijen’ bij aan onze voedingszekerheid?
Jaap Molenaar
10/12/2020

Wat dragen ‘bijen’ bij aan onze voedingszekerheid?

10/12/2020

Wereldvoedseldag  (16 oktober) is een internationale bewustwording dag die in 1979 in het leven is geroepen door de Verenigde Naties om aandacht te vragen voor voedselzekerheid. Gezond, voedzaam en duurzaam voedsel moet voor iedereen bereikbaar zijn. Zonder bestuiving door insecten zouden wij ruim een derde van onze voeding moeten missen. Jaap Molenaar, directeur van de Bijenstichting, vertelt over het belang van bijen voor onze voeding.

Bijen leveren een heel grote bijdrage aan onze samenleving. Bestuiving door insecten is noodzakelijk voor meer dan 75 % van de voedingsgewassen. Honingbijen, solitaire bijen en hommels zorgen ervoor dat we kunnen genieten van heerlijk fruit zoals kersen, appelen, braam, bessen, frambozen en mango’s. Ook groenten zoals courgettes, paprika’s, avocado’s zouden verdwijnen zonder de bij. Zo belangrijk zijn bijen voor onze voeding’, aldus Molenaar.

‘Bijen (alle soorten, ook honingbijen en hommels) zijn voor hun eigen voedingspakket afhankelijk van bloemen. Ze gebruiken suikers uit nectar als energiebron (brandstof), en eiwitten, vetten en mineralen uit stuifmeel als voedingscomponenten voor de opbouw van hun lichaam. De bijen verzamelen stuifmeel voor hun nakomelingen. Die zitten vaak in nestjes met celletjes in de grond of in bijenhotels of gaatjes in muren. In elke cel kan precies één eitje uitgroeien tot een jonge bij. Het bijzondere van honingbijen is dat ze voorraden verzamelen voor later.

‘Wij kunnen de bijen helpen door het aanplanten van geschikte bomen, struiken, onbespoten bloembollen en het zaaien van zaden die veel stuifmeel leveren. Daarbij is het van belang om te zorgen voor een diversiteit aan planten die over het hele seizoen worden verdeeld. Hierdoor is er voor de bijen elke maand genoeg te eten.

Via onze webshop  zijn gedurende het jaar bloembollen, zaden en planten te bestellen’, meldt Jaap Molenaar.