Kijktip: Nederland ligt dwars bij invoering bijenverdrag:  1 Vandaag maandag 15 april 18.15 uur
Bestrijdingsmiddelen
Jaap Molenaar
Bestrijdingsmiddelen
04/13/2019

Kijktip: Nederland ligt dwars bij invoering bijenverdrag: 1 Vandaag maandag 15 april 18.15 uur

04/13/2019

Dat bijen een sleutelrol op aarde hebben, daarover is iedereen het inmiddels wel eens. Maar waarom heeft Nederland dan op Europees niveau tegen betere bescherming van de bij gestemd?

Uit een gelekte stemming van het Europees Comité dat zich bezighoudt met planten, dieren, voeding en veevoer (SCoPaff) blijkt dat Nederland dwarsligt en met een tegenstem de invoering van de Bee Guidance vertraagt. Dit bijen-verdrag is een Europese handleiding die bijen tegen schadelijke bestrijdingsmiddelen in de landbouw moet beschermen.
Onderzoeksjournalist Vincent Harmsen (van Follow the Money) kwam achter dit opmerkelijke stemgedrag van Nederland. “Het maakt de invoering van een krachtige Bee Guidance onzeker. Dit terwijl het probleem heel ernstig is. Veel bijensoorten gaan in aantallen achteruit.”
Wetenschappers luiden daarover de noodklok. Uit onderzoek van Australische en Chinese wetenschappers, die 73 insectenstudies van de afgelopen dertig jaar bestudeerden, blijkt dat 40% van de insecten op aarde met uitsterven wordt bedreigd door verlies aan leefgebied en gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Bestrijdingsmiddel wordt beschermd en niet de bij
Als de bij uitsterft is de aarde haar bestuivers kwijt. Eetbare gewassen, zoals appels, kersen en courgettes, kunnen dan niet meer groeien. Daarom wordt in 2013 de Bee Guidance opgesteld. Er staan testmethodes in om de risico’s van bestrijdingsmiddelen voor bijen mee te bepalen. Harmsen: “Nederland vindt deze testen echter te streng en wil een flink aantal testmethodes uit het verdrag schrappen, uit angst dat middelen onterecht het stempel ‘riskant’ krijgen.”
Daarom stemde Nederland tegen, net als Bulgarije, Roemenië, Polen, Groot-Brittannië en Tsjechië. Negen landen hebben het bijen-verdrag wel aanvaard, waaronder België, Denemarken, Frankrijk, Zweden en Finland.

Straks hebben we lege supermarkten
Jaap Molenaar van de Bijenstichting heeft ook geen goed woord over voor de gang van zaken in Brussel. “Ik voel me bedonderd. Er ligt nu een voorstel om twintig testen te schrappen. Als dat wordt aangenomen komen de 360 Nederlandse bijensoorten nog verder in gevaar. De agrochemische bedrijven proberen de schuld van de bijensterfte op de varroa-mijt te schuiven maar die speelt alleen een rol bij honingbijen en niet bij de 358 andere bijensoorten, we moeten nu niet gaan doen alsof bestrijdingsmiddelen geen hele kwalijke rol spelen.
De bijen zo in de kou laten staan ziet Molenaar ook als verraad aan onszelf. “Het verdwijnen van de wilde bestuivers is een jaarlijkse schadepost van 15 miljard euro voor Europa. Tachtig procent van al onze eetbare gewassen groeit dankzij de bestuiving door bijen. Nog even en we hebben lege supermarkten. Waarom begrijpen landen als Denemarken, Zweden en Frankrijk dit wel en Nederland niet?” Lees daarvoor ook onze brief aan de minister.

Bron: 1 Vandaag