Nieuwsberichten

01/23/2023

Persbericht 24 januari - hoorzitting in het Europees Parlement

1,1 miljoen Europeanen vragen om stopzetting van het gebruik van pesticiden

Op dinsdag 24 januari vindt een belangrijke hoorzitting plaats in het EU-Parlement. De stem van 1,1 miljoen Europeanen die het burgerinitiatief Save Bees and Farmers hebben ondertekend, zal worden gepresenteerd. Om de biodiversiteitscrisis het hoofd te bieden, roepen ze op tot een vermindering van 80% van synthetische pesticiden tegen 2030 en een volledige uitfasering tegen 2035. Ze willen dat boeren worden beloond voor het werken met de natuur. Het voorstel zal worden uitgelicht en parlementsleden zullen vragen stellen en opmerkingen maken.

De hoorzitting komt op een belangrijk moment. Een voorstel van de Europese Commissie om het gebruik van pesticiden in 2030 met 50% te verminderen, stuitte op felle kritiek van de agro-industrie. Ze overtuigden 19 (*) landen in de EU-Raad in december om de EU-Commissie te vragen om een nieuwe effectbeoordeling om te rapporteren over mogelijke productieverliezen en voedseltekorten in verband met de Russische agressie in Oekraïne. Dit veroorzaakt een aanzienlijke vertraging die de EU Green Deal zou kunnen laten ontsporen.

Zowel de verordening inzake de vermindering van pesticiden als een nieuwe natuurherstelwet maken deel uit van de EU Green Deal en de Farm to Fork-strategie. De plannen worden besproken in de EU-Raad en het Parlement en moeten dit jaar tot een definitief besluit leiden.

"We moeten snel handelen. We staan voor een ineenstorting van de biodiversiteit en er kan geen duurzame voedselproductie zijn zonder biodiversiteit. Een mislukking zou de groene plannen van de EU met minstens 10 jaar vertragen en die tijd hebben we niet', zegt Martin Dermine, hoofdvertegenwoordiger van het ECI.

“De EU heeft in 2009 al afgesproken om pesticiden sterk te verminderen”, zegt Helmut Burtscher-Schaden, tweede vertegenwoordiger. “Deze ‘richtlijn voor duurzaam gebruik’ is niet geïmplementeerd door de lidstaten en de beloofde vermindering is nooit gerealiseerd. Daarom stelt de Commissie nu een bindende verordening voor. Dat is goed en urgent, maar we hebben veel meer ambitie nodig om onszelf, onze kinderen en de volgende generaties een toekomst te geven.”

Universitair docent Jeroen Candel belicht de zwakte van effectbeoordelingen en de urgentie om nu actie te ondernemen. Hij initieerde een pleidooi ondertekend door 739 wetenschappers uit heel Europa voor een ambitieuze pesticidenverordening.

De Franse boer Jean-Bertrand Lozier zal benadrukken hoe hij het gebruik van pesticiden met 80% heeft verminderd op zijn akkerbouwbedrijf van 80 hectare, zonder productieverlies, terwijl hij zijn winst verhoogde en zijn werklast verminderde.

Bodemkundige professor Violette Geissen zal inzicht geven in de laatste resultaten van onderzoek naar residuen van bestrijdingsmiddelen en het cocktaileffect van bestrijdingsmiddelen op onze gezondheid en het milieu.

Praktisch

De hoorzitting vindt plaats op dinsdag 24 januari van 14.30 tot 18.30 uur in het Europees Parlement in Brussel. Het evenement wordt live gestreamd.

Wil je de Bijenstichting steunen in deze actie? Je kunt via PIFWORLD een gift doen.

Hieronder het officiële gedetailleerde programma in Engels

Complete program below

Introduction:

Dr. Helmut Burtscher-Schaden (Global 2000, AT) - 7 min

Prof. Violette Geissen (Wageningen University, NL) - 7 min

Keynote speaker:

Dr. Jeroen Candel, associate professor, Wageningen University (NL) - 7 min

Demand 1 - 80 % reduction of synthetic pesticides use by 2030 and 100% by 2035

Jean-Bernard Lozier (conventional farmer, Normandie, France) - 5 min

Madeleine Coste (Slow Food EU, Food Policy Officer) - 5 min

Demand 2 – measures for biodiversity restoration on agricultural land

Prof. Violette Geissen, (Wageningen University, NL) - 5 min

Dr. Noa Simon Delso (Bee Life, EU) - 5 min

Demand 3 – support to farmers transitioning to agroecology

Dr. Alain Peeters (Agroecology Europe) - 5 min

Andre Prescher-Spiridon (BUND, Germany) - 5 min

Martin Dermine (PAN Europe), main representative of the ECI - 10 min

Q&A

ECI: European Citizens’ Initiative “Save Bees and Farmers!”

(*) Austria, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Estonia, Finland, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovakia and Slovenia.