Bayer wil via rechter publicatie studies bijengif tegenhouden
03/20/2013

Bayer wil via rechter publicatie studies bijengif tegenhouden

03/20/2013

Bayer, producent van bestrijdingsmiddelen, stapt in maart 2013 naar de rechter in een poging openbaarmaking te verhinderen van bijna veertig studies die zijn gebruikt bij de registratie van middelen die dodelijk zijn voor bijen.
Het Ctgb, de instantie die in Nederland bestrijdingsmiddelen toelaat op de markt, besloot afgelopen week een stapel wetenschappelijke onderzoeken van Bayer en andere fabrikanten openbaar te maken. Daarom was gevraagd door de Bijenstichting. De stichting wil zich een beeld vormen van de kwaliteit van het registratie-onderzoek.
Bayer heeft gisteren besloten bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in beroep te gaan tegen het voornemen van het Ctbg om de studies openbaar te maken. Ook de Bijenstichting tekent beroep aan, tegen de beslissing van het Ctgb om vijftig studies achter te houden.
Naast deze rechtszaken in Nederland tegen de toelating van deze bestrijdingsmiddelen is er in de USA ook een proces in voorbereiding. Hier wordt de EPA (het overheidsorgaan dat daar de toelating van bestrijdingsmiddelen regelt net als het Ctgb dat in Nederland regelt) aangeklaagd voor onrechtmatig handelen. Ondanks allerlei protesten en waarschuwingen zijn ook daar de Neonicotinoide bestrijdingsmiddelen niet van de markt gehaald.