Bestrijdingsmiddelen
info@bijenlint.nl
Bestrijdingsmiddelen
07/06/2022

Onderzoeksrapport: gangbare insectenplanten bevatten gif

07/06/2022

Pesticide Action Network (PAN NL) heeft van drie verschillende tuincentra 12 gangbare tuinplanten onderzocht die graag bezocht worden door insecten. Uit het onderzoeksrapport  blijkt dat de 12 planten 42 verschillende soorten bestrijdingsmiddelen bevatten. Meer dan de helft hiervan is schadelijk voor mensen en/of het milieu.

Toename

Wat opvalt is de enorme toename ten opzichte van een jaar eerder. In 2021 werden gemiddeld 5,6 stoffen per plant gevonden met en gemiddeld gehalte van 1,40 mg/kg plant. Dit jaar gaat het om   10,7 stoffen per plant met een gemiddeld gehalte van 17 mg/kg plant.

Lavendel spant de kroon

In de Lavendel van Intratuin werden de meeste bestrijdingsmiddelen gevonden: 17 verschillende. In de lavendel van Welkoop werd het hoogste gehalte aangetroffen: 103 mg/kg. Lavendel is een tuinplant die veel bezocht wordt door bijen. Helaas kunnen bestuivers niet ruiken dat een plant gif bevat.

Waarom gifvrije planten

Gifvrije, openbloemige planten zijn letterlijk van levensbelang voor bijen. Het gif wat in de planten zit, komt via nectar en stuifmeel in onze bestuivers terecht, met alle gevolgen van dien. Gifvrije planten kopen? Wat tips:
 - Planten met het Europese biologische keurmerk, het Skal logo, zijn gegarandeerd gifvrij.
 - Planten van Hello Garden zijn gifvrij én geschikt voor bijen en vlinders. Dit assortiment is samengesteld door de Vlinderstichting en de Bijenstichting
 - Planten van Cruijdt-Hoeck zijn gifvrij en bijna allemaal nuttig voor bestuivers
 - Bezoek een ecologische kweker. Op www.biotuinwijzer.nl vind je allerlei goede adressen (online & offline).