Bijen in de stad
01/08/2019

Bijen in de stad

01/08/2019

Jaren geleden kenden onze akkers en weilanden een zeer rijke biodiversiteit. In sommige gevallen kleurden de akkers blauw van de korenbloemen die het graan bijna verstikten. Heel af en toe komt men nog een akker tegen welke opgevrolijkt wordt door het blauw van korenbloemen of het geel van gele ganzenbloemen. Het gevolg van de zaadreiniging en gebruik van bestrijdingsmiddelen is dat onze akkers heden ten dage erg monotoom zijn. Ook de oude bonte wei die we nog kennen van de albums van Verkade bestaat bijna niet meer. Door onder andere bemesting is het aantal wilde planten in weilanden sterk achteruitgegaan. De ontwikkelingen in de landbouw hebben hun uitwerking gehad op het aanbod aan wilde planten in Nederland en de ons omringende landen.

Van de autochtone plantensoorten bevindt zich nu een derde op de Rode Lijst. Het is dus niet zo verwonderlijk dat de sterke achteruitgang van planten zijn weerslag heeft op de biodiversiteit zoals vlinders, kevers, zweefvliegen, hommels, honingbijen en solitaire bijen.

Voor bestuivende insecten vormen onze tuinen, parken en het openbaar groen dus een belangrijk foerageergebied. In de tuinen wordt immers veel minder gif gebruikt, er is vaak een groot aanbod van bloeiende planten gedurende het hele jaar aanwezig en ook het openbaar groen biedt onze bijen een warm onthaal.

Appel-in-tuinOm bijen aan te trekken heeft u niet eens een enorme tuin nodig en zelfs een balkon kan zich verheugen in het bezoek van talloze bijen mits de juiste planten er groeien. Als u een stadstuin heeft, dan is het niet eens zo moeilijk om uw tuin om te toveren in een waar bijenparadijs.

Het voorjaar in onze tuinen en balkonnen wordt ingeluid door de bloei van sneeuwklokjes en winterakonieten, wat later gevolgd door de crocussen. In het openbaar groen hebben we bijvoorbeeld de gele kornoelje welke zeer vroeg bloeit en wat later de bloeiende wilgen en de sleedoorn.

Naarmate het seizoen vordert, neemt het aantal bloeiende planten enorm toe en in de zomer gonst het in de stadstuinen van de bijen die ijverig nectar en stuifmeel verzamelen op de bloeiende lavendel, lindebomen en vele andere bloemen.

Wel is het zo dat de ene bloem de honingbij en de vele wilde bijensoorten beduidend minder te bieden heeft. Vaak is het massaal aangeplante perkgoed niet erg aantrekkelijk voor bestuivende insekten en zo ook planten met dubbele bloemen. Een paar handige tips om bijen aan te trekken zullen nu kort de revu passeren. Erg goed voor de bijen zijn kruidenhoekjes met rozemarijn, lavendel, kattekruid, marjolein, tijm, venkel. Probeer ook de planten in groepen te plaatsen zodat de bij efficiënt zijn werk kan verrichten. Anders dan de hommel vliegt de honingbij niet snel van de ene plantensoort naar de andere. Als u van fruit houdt, kunt u kiezen voor frambozen of misschien wel een kleine fruitboom of meerdere. Zorg wel dat u dan kiest voor een zelfbestuiver als u maar plaats heeft voor één boom en het zou helemaal mooi zijn om biologisch geteelde bomen te kopen.

Als u de ruimte heeft, zou u kunnen kiezen voor een inheemse heg met meidoorn, vuilboom, wilde appel, kardinaalsmuts, wilde liguster en spaanse aak. Stuk voor stuk waardevolle struiken voor allerlei dieren, vogels en insekten en die tevens veel sierwaarde bezitten.

Belangrijk is dat u gedurende het hele jaar bloeiende planten aanbiedt dus niet alleen in de lente en de zomer maar ook gedurende de late zomer en begin van de herfst.

We zien namelijk steeds vaker dat later in het jaar hommels en honingbijen nog actief zijn. Eén van de beste inheemse planten die we vaak in het openbaar groen tegenkomen is de klimop. Vaak wordt deze plant verguisd en men staat niet altijd stil bij de grote ecologische waarde van klimop. Deze plant biedt laat in het jaar volop nectar en stuifmeel aan talloze insecten. De bloemen worden later gevolgd door bessen die in de late winter en zeer vroege voorjaar rijp worden en een welkome aanvulling zijn op het karige menu van verschillende vogels in dit jaargetijde. Met een zorgvuldig uitgekozen plantschema kunt u uw steentje bijdragen aan het helpen van bijen en het verhogen van de biodiversiteit in uw eigen buurt. In onze webshop hebben we diverse soorten bloemenzaden. Deze zaden zijn allen gifvrij. Bekijk onze webshop voor alle artikelen.

urban beekeeping_parisDe laatste jaren is er steeds meer aandacht gekomen om bijen in de stad te gaan houden, het zogenaamde urban beekeeping. In Nederland zijn we voorzichtig begonnen maar in Parijs zijn er steeds meer bijenkasten te bewonderen op daken van huizen, balkons, parken en tuinen. Zo worden bijen gehouden op het dak van het operagebouw in Parijs (Opera Garnier).
Er wordt vaak meer honing geproduceerd in de steden dan op het platteland, dankzij het enorme gevarieerde aanbod aan bloemen en omdat er veel minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Een andere factor die van invloed is op de bijen is de wat hogere temperatuur in de steden. Ook worden er steeds meer groene daken gecreëerd hetgeen voor de bijen een zeer goede ontwikkeling is. Mocht u na dit verhaal enthousiast zijn geworden, dan is het wel belangrijk even te checken met uw gemeente omtrent de regelgeving omtrent het houden van bijen.