Dracht

Dracht

01/08/2019

Bijen en bloemen

Appel-in-tuinStuifmeel is de mannelijke voortplantingsstof, geproduceerd door de meeldraden. Als stuifmeelkorrels op de stamper van een andere bloem terechtkomen ontstaat er de bevruchting. Stuifmeel hebben de bijen vooral nodig om hun larven te voeden. Het is de bouwstof voor de opbouw van hun lichaam.
Bijen kunnen dus niet leven zonder bloemen. En bloemen produceren geen zaad en vruchten als ze niet bestoven zijn. Bloemen doen hun uiterste best om insecten te lokken en zo voor bestuiving te zorgen. Ze hebben vaak opvallende kleuren. Wij mensen vinden dat mooi maar ook insecten worden hierdoor aangetrokken. Je kan dus zeggen dat bloemen dienen als uithangborden. Zo lokken ze de insecten. En dat is nu precies de bedoeling van de plant.

Wat eten de vogels?
Het zaad en de vruchten die zo ontstaan zijn dienen als voedsel voor vogels en kleine zoogdieren. Maar ook het fruit dat wij, mensen, eten is ontstaan als gevolg van de bestuiving door bijen. Bijen hebben dus, naast een belangrijke functie in de natuur, ook een belangrijke economische waarde.

Economisch van belang!

Het economisch belang van bestuiving en dus van bestuiven door insecten is heel groot. Meer dan 75% van de bloemgewassen zijn voor een bestuiving afhankelijk van insecten.

resultaat-van- bijenbestuiving

Bloemen zijn mooi en nuttig

De bloemen in de wegbermen, in het openbaar groen en in onze tuinen vinden wij mooi. Een bloemrijke omgeving veraangenaamt ons leven. Een mooie tuin is een sieraad. Maar al deze bloemen en planten hebben dus ook een belangrijke functie in de voedselvoorziening van insecten en vooral van bijen.

Wij kunnen dus helpen!

Eigenaren en beheerders van grond, maar ook bezitters van kleinere stadstuinen, kunnen dus een belangrijke bijdrage leveren aan het voortbestaan van soorten bijen. De keuze van het zaadmengsel waarmee bermen worden ingezaaid en van de planten die in tuinen worden aangeplant, bepaalt de voedselvoorziening van bijen. Op de onderstaande websites is informatie te vinden over planten die een sieraad zijn in de tuin, bijdragen aan kleurrijke bermen en goed zijn voor bijen en andere insecten. Ook kunt u op een eenvoudige wijze zorgen voor nestgelegenheid voor bijen.

Oproep aan overheden en grondbeheerders.

berm bloemen

Voor gemeenten en waterschappen, provincies en alle andere beheerders van grond is het dus van het grootste belang dat zij bij de aanplant van gewassen rekening houden met bijen. Daarmee dienen ze de gehele natuur.

Zomaar een aantal tips.

Veel sedumsoorten, bijvoorbeeld de bekende hemelsleutel, zijn een sieraad in de tuin en een bron van voedsel voor bijen en vlinders. (ook daken met sedum zijn voor bijen een paradijs)

Alle astersoorten leveren nectar maar vooral stuifmeel. De herfstaster levert laat in het jaar, als er verder weinig stuifmeel te halen is, nog stuifmeel.

In het vroege voorjaar zijn we blij als de eerste krokussen weer verschijnen. Het zijn voorboden voor het nieuwe zomerseizoen. Deze krokussen en veel andere bolgewassen moeten in het najaar worden gepoot om er in het voorjaar plezier van te hebben. Ook bijen profiteren hiervan. Bestel gifvrije bollen in onze webshop!

Veel besdragende heesters leveren, na dat ze bestoven zijn, voedsel aan vogel’s en kleine zoogdieren. We denken dan aan hulst, cotoneastersoorten, kardinaalsmuts maar ook aan de ‘gewone’ liguster. Ook een appelboom en een perenboom doen het goed in een kleine stadstuin. Mogelijkheden genoeg om een tuin en de rest van de groene omgeving kleurrijk te maken.

Wil je zelf ook je tuin vol bloemen en planten die bijen aantrekken, zodat je ze kan helpen voortbestaan? Bekijk dan onze bloemzaden in de webshop!