Nieuwsberichten
07/30/2024

Dringende oproep tot actie om volksgezondheid en biodiversiteit te beschermen

07/30/2024

Het terugdringen van pesticiden is urgenter dan ooit. Insecten- en vogelpopulaties storten in en de Stille Lente is in veel gebieden bijna aangebroken. Ondertussen negeren veel politici de problemen. Ze zoeken liever zondebokken en sussen de bevolking met een vervuilend “business as usual” scenario. Van de door de EU beloofde vermindering van pesticiden zien we nog niets.

Zolang de eisen van het burgerinitiatief Save Bees and Farmers niet zijn ingewilligd, blijven we aan de bel trekken! We schreven de voorzitter van de nieuwe Europese Commissie Von der Leyen: niets doen is geen optie. Ondertussen onthullen PAN Europe en partners een nieuw pesticideschandaal van grote omvang. PFAS pesticiden en hun afbraakproducten zoals trifluorazijnzuur (TFA) zijn overal. Ze worden op land en voedsel gespoten. Elke dag vervuilt het afbraakproduct TFA meer van ons water - voor altijd. We hebben dus veel te doen en uw steun is belangrijker dan ooit!

Dringende oproep tot actie om volksgezondheid en biodiversiteit te beschermen

We vragen de voorzitter van de nieuwe Europese Commissie Von der Leyen om onze Save Bees and Farmers ECI eisen in te willigen. We herhalen de noodzaak om te zorgen voor een drastische vermindering van pesticiden, te beginnen met het nu verbieden van de meest giftige stoffen. Om boeren in een transitie te ondersteunen door financiële ondersteuning van landbouwsystemen die de productie van gezond voedsel op een gezonde manier garanderen.

“We hopen van harte dat u in staat zult zijn om het dringend noodzakelijke duurzame leiderschap en de visie voor Europa te ontwikkelen. Boeren en burgers vragen om consistent en  toekomstbestendig beleid dat de duurzame productie van overvloedig en gezond voedsel voor een eerlijke prijs mogelijk maakt. Dit zorgt ervoor dat familiebedrijven in de landbouw een toekomst hebben. Een gezonde bodem, schoon water en biodiversiteit zijn sleutelfactoren om dit te bereiken. Ecosysteemdiensten zoals bestuiving en gezonde bodems die zorgen voor vruchtbaarheid en waterretentie zijn van groot belang voor de toekomst van de voedselproductie in de EU.

Het huidige model van chemische landbouw zit op een dood spoor. De wetenschappelijke gemeenschap is heel duidelijk: niets doen is geen optie. De achteruitgang van bestuivers, de degradatie van bodems en de vervuiling van ons water zijn zeer ernstige bedreigingen voor de voedselzekerheid en brengen onze gezondheid en voedselproductie in gevaar. Boeren zijn de eerste slachtoffers van pesticiden, daarna volgen hun gezinnen en buren, terwijl consumenten dagelijks worden blootgesteld aan giftige resten van pesticiden in hun voedsel.”

Lees hier de complete, Engelstalige brief.