Sedum daken project Utrecht Terwijde: steun voor de bijen en de Bijenstichting
11/26/2020

Sedum daken project Utrecht Terwijde: steun voor de bijen en de Bijenstichting

11/26/2020

Het is groener in Utrecht Terwijde: op 70 daken van schuurtjes, carports en op woningen is medio juni ruim 600m2 sedum aangebracht dankzij een initiatief van betrokken buurtbewoners in Terwijde Oost.

Vijf initiatiefnemers wisten 70 huishoudens verdeeld over zeven straten in Utrecht- Terwijde te interesseren voor een collectieve inkoop van Sedum, ondersteund door een flinke gemeentelijke subsidie. De Sedum-afnemers wonen aan de Richard Rodgersstraat, Musicalkade, Leonard Bernsteinkade, Jerry Bockstraat, Harry Banninkstraat, Cole Porterplantsoen en de Walter Kollolaan.

De vijf coördineerden dit omvangrijke project, met behulp van subsidie van de gemeente. De groep vond het belangrijk om de buurt enthousiast te houden door dit projectmatig te organiseren. Deelnemende huishoudens werden steeds per brief, mail of Whatsapp op de hoogte gehouden van de vorderingen. Zelfs het te betalen bedrag kon per ‘Tikkie’ worden overgemaakt, wat collectief binnen 4 dagen gebeurde, aldus één van de initiatiefnemers. Het geld dat is overgebleven van het project is aan de bijenstichting gedoneerd. Een doel wat goed past bij dit project.

Het subsidiëren en daarmee stimuleren van het aanleggen van groene daken is één van de maatregelen om de gevolgen van hitte en wateroverlast te beperken. Daarmee draagt de buurt bij aan de ambitie van de stad Utrecht om een klimaat adaptieve stad te worden en meer voedsel te bieden aan bijen en andere insecten.