B&B voor bijen estafette

Start Bed & Breakfast voor bijen estafette 2022

01/31/2022

Anne Wieggers opent eerste Bed&Breakfast voor Bijen dit seizoen

Anne Wieggers, tuinontwerper en hoofdauteur van tuinmagazine Gardeners’World, opent vandaag in haar eigen tuin de eerste Bed&Breakfast voor Bijen van dit seizoen.

‘Wat een heerlijke actie van de Bijenstichting. Ik open graag de eerste, officiële B&B van dit jaar. Zo heb ik meteen een goed excuus nóg een bijenhotel te kopen. Ik zaai daar mooie, inheemse bloemen bij, en het zal je verbazen hoe snel het vrolijk gaat zoemen hier. Het is echt heel erg makkelijk om bijen te helpen in je tuin, dus ik geef het stokje graag door. Mijn Bed&Breakfast is open, laat de gasten maar komen’, merkt een enthousiaste Anne op.

Met deze actie wil de Bijenstichting gedurende een langere periode, van half februari tot eind mei, aandacht voor het voedselaanbod en de nestelgelegenheid van bijen. Door duurzaam zaaigoed te gebruiken in de eigen tuin kan iedereen meehelpen beter voedsel voor de bijen te regelen. Dus zet de deuren maar open…

Jaap Molenaar, directeur van het Bijen Educatie Centrum benadrukt de noodzaak van goede en gevarieerde voeding voor de bijen. ‘Wereldwijd zijn wetenschappers het met elkaar eens: bijen worden bedreigd met uitsterven. Je kunt heel makkelijk zelf iets goeds doen voor de bijen door verschillende soorten planten te zaaien, bijenhotels in je tuin te zetten en wat meer eenjarige of meerjarige bloemen te planten. Daar komen de bijen wel op af. Zo zorg je zelf voor een eigen Bed&Breakfast voor bijen in je tuin!’

Meedoen met de Bed&Breakfast voor Bijen?

Met deze actie roept de Bijenstichting iedereen op om in actie te komen en aan de slag te gaan in je tuin of op je balkon. Bestel snel een pakket met een bijenhotel en zaaigoed en ga met elkaar aan het werk. Voor de Bed&Breakfast voor Bijen wordt een speciaal online platform gemaakt op de website van de Bijenstichting. Hierop worden alle lokale initiatieven verzameld en zichtbaar gemaakt via de kaart van Nederland. Zo kan iedereen volgen wie meedoet met deze actie!