paardenbloembij
01/25/2023

EU komt met reddingsplan als antwoord op Red Bijen en Boeren initiatief

01/25/2023

De Europese Commissie gaat de bijen een handje helpen met een nieuw reddingsplan!

Er komt een netwerk van 'ecologisch corridors', herstel van leefgebieden en minder gebruik van pesticiden. Dit 7 jarig plan is dinsdag 24 januari ingediend door Eurocommissaris Virginijus Sinkevicius. Daarnaast zal de EU meer inzetten op monitoring van insecten. Dit onderwerp heeft de Bijenstichting onlangs ook ingebracht bij Nederlandse Kamerleden.

Eén op de drie bijen-, vlinder- en zweefvliegsoorten in Europa is aan het verdwijnen, dus het is tijd voor actie! Dit alles is in reactie op het burgerinitiatief Red Boeren en Bijen, dat meer dan een miljoen handtekeningen verzamelde en op dinsdag 24 januari onderwerp was van de hoorzitting van de Europese Commissie.

We zullen de Nederlandse politiek kritisch volgen op de invoering van deze plannen.