Is het moratorium van drie neonicotinoïden een doorbraak of niet?
05/20/2014

Is het moratorium van drie neonicotinoïden een doorbraak of niet?

05/20/2014

Waarom juist nú steun belangrijk is!
U zult verwachten dat de Bijenstichting in een jubelstemming is nu er op Europees niveau een 2-jarig moratorium is van de neonicotinoïden clothianidin, imidacloprid en thiametoxam.
We zijn voorzichtig optimistisch, de redenen daarvoor zullen we uitleggen:
• Het moratorium gaat pas aan het eind van het jaar in; dat houdt in dat dit groeiseizoen de middelen nog volop worden gebruikt.
• Het moratorium is voor 2 jaar; dat is een korte periode, we vragen ons af of dat lang genoeg is om aanvullend onderzoek te doen. Wat als deze periode te kort is? Wordt dan het moratorium verlengd of gaan we op de oude manier verder?
• Het moratorium geldt voor een aantal toepassingen. De Bijenstichting, Greenpeace en Stichting Natuur & Milieu hadden liever gezien dat alle toepassingen werden verboden. Nu zijn er nog steeds veel toepassingen waardoor bijen alsnog met deze middelen in contact komen.
• En dan de belangrijkste reden: het moratorium geldt maar voor 3 neonicotinoïden. Inmiddels is het ‘broertje’ van imidacloprid, genaamd thiacloprid op de markt. De acute giftigheid is lager dan die van imidacloprid maar de chronische giftigheid is net zo erg!
De Bijenstichting is bang dat we van de ‘regen in de drup belanden’. Imidacloprid eruit en thiacloprid erin!
Als dat het geval is zijn we uiteindelijk niets opgeschoten en blijven de bijen blootgesteld aan deze gevaarlijke stoffen.
Internationale wetenschappers hebben onomstotelijk vastgesteld dat juist in lage concentraties bij langdurige blootstelling (hetgeen overeenkomt met de praktijksituatie) alle neonicotinoïden schadelijk zijn. Ze tasten het immuunsysteem en de vitaliteit van de bijen aan en in combinatie met onvoldoende of eenzijdig voedselaanbod (drachtplanten) en ziekteverwekkers (Varroa mijt/Nosema) is dat funest voor de bijen en blijft er verhoogde bijensterfte optreden.

Waarom uw steun nu belangrijk is?
Omdat de Bijenstichting ook een juridische bezwaarprocedure heeft lopen tegen thiacloprid en er in juni een hoger beroep komt tegen ons verzoek tot openbaarmaking van toelatingsdossiers. Openbaarmaking is belangrijk om te kunnen aantonen welke gegevens de producenten hebben gebruikt om deze middelen op de markt te krijgen.
De Bijenstichting alléén kan deze strijd tegen multinationals niet aan.
U kunt ons op de volgende manieren steunen:
VOOR ORGANISATIES:
• Door uw achterban en relaties op te roepen om ons te steunen. We hebben een crowdfunding-actie opgezet om geld in te zamelen onder de naam probijo. Financiele bijdrage kan ook rechtstreeks via Triodos bankrekeningnummer: 39.04.73.324 t.n.v. Bijenstichting, Kolhorn onder vermelding van probijo.
Dat kan via uw digitale media, maar wij hebben ook ansichtkaarten beschikbaar die u kunt helpen verspreiden. Via info@bijenstichting.nl kunt u onder vermelding van volledige naam en adres en gewenste aantal (veelvoud van 100 stuks, niet te bescheiden!) deze ansichtkaarten gratis opvragen.
• Door ons pamflet te printen en te verspreiden
• Door op creatieve wijze lokaal activiteiten te ontplooien om daarmee geld in te zamelen. Dan kunt u zelf een benefiet opzetten waarbij u bijvoorbeeld een film over bijen vertoont en de mensen na afloop om een donatie vraagt. Of een bijenfeestje geven als u jarig bent.
VOOR PARTICULIEREN:
• Door uw familie en relaties op te roepen om ons te steunen. We hebben een crowdfunding-actie opgezet om geld in te zamelen onder de naam probijo. Financiele bijdrage kan ook rechtstreeks via Triodos bankrekeningnummer: 39.04.73.324 t.n.v. Bijenstichting, Kolhorn onder vermelding van probijo.
Dat kan via uw Twitter- of Facebookaccount maar wij hebben ook ansichtkaarten beschikbaar die u kunt helpen verspreiden. Via info@bijenstichting.nl kunt u deze onder vermelding van volledige naam en adres en het gewenste aantal (4, 10 of 20 stuks, dit i.v.m. frankering NL post) gratis opvragen, al wordt een bijdrage in de (verzend)kosten op prijs gesteld.
• Door ons pamflet te printen en te verspreiden

{De actie heeft ruim €9000,- euro opgeleverd!}