Bijenstichting doet mee aan #GivingTuesdayNL Help de Bijen en Hommels!
Evenementen en markten
Evenementen en markten
11/03/2020

Bijenstichting doet mee aan #GivingTuesdayNL Help de Bijen en Hommels!

11/03/2020

Dit jaar op dinsdag 1 december is het GivingTuesday. De dag om even stil te staan bij een goed doel of maatschappelijke activiteit. Bijen en hommels zijn belangrijk in onze wereld en hebben het moeilijk. “Voorheen had je 29 soorten hommels in Nederland. Maar meer dan de helft is ondertussen uitgestorven”, legt Jaap Molenaar (directeur) uit. De insecten staan op de rode lijst, maar worden niet beschermd. “We vinden ze erg belangrijk. Ze zorgen voor bestuiving van ons voedsel en voor biodiversiteit. Maar Nederland beschermt geen bijensoorten.”

Molenaar hoopt snel op een omslagpunt: “Je ziet steeds meer partijen en mensen die naar een milieu zonder gif willen. Waar biologisch geteeld gaat worden. En tuinen die bij-vriendelijk zijn ingericht. Maar we moeten wel opschieten.”

Bijenstichting actief bezig met voorlichting
Vanaf 2019 zet de landelijke vrijwilligersorganisatie de Bijenstichting zich in voor bijen door het stimuleren van initiatieven om de voedselvoorziening voor bijen te verbeteren en meer voorlichting te geven over wilde bijen. Dit wordt allemaal georganiseerd vanuit het Bijen Educatiecentrum in Vorden waar een demonstratie- en proeftuin is aangelegd van maar liefst 6000 m2 die tijdens open dagen kan worden bezocht. In deze boomgaard met diverse hoogstam fruitbomen zijn demonstratievelden en bloemenborders aangelegd met bij-vriendelijke planten zodat in de praktijk kan worden bekeken welke planten geschikt zijn als voedselplanten voor bijen. Het Bijen Educatiecentrum heeft een website met een online platform waarin zo’n veertig cursussen worden aangeboden met informatie over de leefwijze van bijen, hoe je bijen kunt herkennen, wat ze qua voedsel en nestgelegenheid nodig hebben.

Geef op GivingTuesday!
GivingTuesday werd in 2012 gelanceerd als een eenvoudig idee: een dag creëren die mensen aanmoedigt om goed te doen. In de afgelopen zeven jaar is dit idee uitgegroeid tot een wereldwijde beweging die honderden miljoenen mensen inspireert om te geven, samen te werken en vrijgevigheid te vieren. Mensen tonen op veel manieren hun vrijgevigheid op GivingTuesday. Denk ook eens aan de Bijenstichting dit jaar. Geef je op als ambassadeur en steun de Bijenstichting tijdens #GivingTuesdayNL

Kijk ook onze promo video

TIP: attendeer familie, vrienden en collega’s op onze actie.